سیستم انژکتور یا EFI موتور سیکلت چیست؟

آشنایی با سیستم سوخت رسانی انژکتور

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شاید بارها اسم انژکتور به گوش‌تان خورده باشد یا روی موتور سیکلت خود دیده باشید که EFI نوشته شده است اما ندانید دقیقاً چیست. همانطور که احتمالاً می‌دانید از سال 1396 استفاده از سیستم سوخت رسانی انژگتور بجای کاربرات در موتورها اجباری شد، اینکار به دلیل مزایا انژکتور است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

 

 

سیستم کاربرات و معایب آن

كاربراتورها از روش‌های ساده و ارزان قیمت برای كنترل انتقال هوا و سوخت به انجین هستند. اما كاربراتورها بهترین راه نیستند، زیرا با محدودیت‌های زیادی رو به رو هستند. آنها دقت كافی برای كنترل دقیق جریان سوخت و هوا را ندارند تا بتوانند قدرت قابل قبول و به آلایندگی كم اگزوز را سبب شوند. به علاوه سیستم کاربرات نیازمند نگهداری و تعمیر زیاد، تنظیم مرتب و شستشو می‌باشد تا عملكرد قابل قبول آن حفظ شود. سیستم کاربرات موتور سیکلت

سیستم كاربراتور در اكثر مواقع واكنش سریع و به موقع نشان نمی‌دهند، به خصوص وقتی که برای پاس کردن قوانین آلایندگی آماده می‌شوند. نتیجه‌ی این واکنش دیر هنگام، سرعت یا شتاب ضعیف، به سختی روشن شدن در هوای سرد یا راه‌اندازی مجدد سخت انجین در گرما است. كاربراتور اغلب سوخت زیادی را به انجین  می‌رسانند ،كه باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت و افزایش آلایندگی اگزوز یا در برخی مواقع وارد شدن سوخت بیش از حد به محفظه احتراق می‌شود.

 

 

آشنایی با انژکتور

EFI یک سیستم دقیق است كه كنترل بسیار زیادی بر انتقال سوخت به انجین و زمان‌بندی احتراق دارد. برای اینكه ای اف آی مقدار مطلوب و بهینه‌ی نسبت هوا به سوخت و زمانبندی مناسب احتراق را مشخص و تعیین می‌كند، بدین ترتیب انجین مجهز به سیستم EFI قدرت خوبی داشته، به نرمی حركت می‌كنند و كارآمدتر هستند. EFI مقدار سوخت و زمانبندی احتراق صحیح را براساس شرایط محیط، جاده و وضعیت وسیله نقلیه و غیره تعیین و سوخت را برای سوختن مناسب و كارآمد به محفظه احتراق می رساند و این اقدامات باعث كاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی در آن می‌شود.

سیستم EFI انجین موتور سیکلت را تحت نظر قرار می‌دهد و شرایط مناسب را تعیین كرده تا انتقال سوخت، زمانبندی احتراق به خوبی انجام شده و زمان واقعی برای استارت زدن آسان در دما های سرد و گرم بدون نیاز به ساسات را به صورت اتوماتیک آسان می‌سازد. البته این كنترل دقیق جریان سوخت به انجین مجهز به EFI این امكان را می‌دهد تا در آزمون های سخت و محكم آلایندگی تائیدیه لازم را اخذ كنند و با استاندارد های جدید هماهنگی داشته باشند و شما بدون دردسر بتوانید معاینه فنی موتور را دریافت کنید.

سیستم سوخت رسانی انژکتور

 

 

مقایسه موتور انژکتور با کاربرات

همانطور که خواندید اگر بر اساس تکنولوژی روز دنیا حساب کتین سیستم انژکتوری مزایا بسیار بیشتری نسبت به کاربرات دارد، مهم‌ترین مزیت آن ایجاد آلودگی فسیلی کمتر است. این مزیت باعث شد در شهرهایی همچون تهران که هوا آلوده است، مردم به استفاده از موتور سیکلت انژکتوری تشویق شوند تا جایی که دولت شرکت‌های موتورساری را از سال 1396 مجبور به تولید موتور انژکتور کرد.

یک باور غلط در مورد موتورهای EFI وجود دارد این است که قدرت این موتورها ضعیف‌تر از کاربراتوری است! این باور شاید از طرف تولیدکنندگان موتور پخش شده تا موتورهای قدیمی خود را بتوانند بفروشند. در صورتی این ایده درست است که سیستم کامپیوتری انژکتور دچار مشکل شود و نتواند بصورت صحیح سوخت را به محفظه احتراق هدایت کند.

 

 

سوالات متداول

  • انژکتور بهتر است یا کاربرات؟ به دلیل مزایایی که در متن گفته شد می‌توان نتیجه گرفت هم برای موتور سوار و هم برای کل جامعه سیستم انژکتور بهتر است.
  • فرق اصلی انژکتور با کاربراتور؟ بر سیستم EFI کامپیوتر بر مقدار سوخت برای انتقال به محفظه احتراق کنترل دارد اما در کاربرات اینوطر نیست.

منبع: نویسنده اصلی این مطلب جناب حمید حساس است و با تغییر در راسته کاربردی‌تر شدن در سایت جیتی موتور بارگذاری شده است.

21 دیدگاه

  1. نگارنده همه چیز را نگفت، مثلا از معایب موتورسیکلت انژکتور قیمت بسیار بسیار بسیار بالای نگهداری آن است( قطعات یدکی موتور) ؛ کافیست یک سرچ ساده بفرمایید از قیمت اجناسی مثل همان، انژکتورِ موتور، کامپیوترِ موتور، پمپ بنزینِ موتور، و.. همین سه قلم کافیه تا شما دیگه نخوای قیمت باقی یدکی موتورسیکلتِ انژکتور رو بدونی! از بس گران هستند
    موضوع مهم بعدی اینکه، چیزیکه درحال حاضر در بین موتورسواران جا افتاده اینه که؛ بخاطر قیمت بسیار بالای همین سه قلم طرف میره یک موتور صفر کیلومتر می‌خره متاسفانه بعد مدت کوتاهی پاش که به تعمیرگاه باز میشه موتوررو از انژکتور به کاربراتور تغییر میدن!! خب این چه تدبیری هست که اندیشیدید آخه، یعنی قیمت کامپیوتر، انژکتور، پمپ بنزین و سنسورهای موتور اونقدر غیرطبیعی بالاست که شهروند پول یک موتور صفر انژکتور به فروشنده میده اما بعد از چند ماه استفاده بالإجبار رو میاره به همون کاربراتور!!! یفکری بحال این مسخره بازی باید کنید. اینم بگم تنها برای فهمیدنِ عیبه موتورسیکلت به وسیله دستگاهِ دیاگ شما باید مبلغ هنگفتی به تعمیرکار بدی تا دستگاه تشخیص بده عیبه وسیله نقلیه شما چیه تا تعمیرکار تازه آستیناشو بالا بزنه!!! جالب نیست؟! / ممنون که انتشار میدی.

  2. اینا همش خرافاته موتور انژکتور باید یدونه راننده داشته باشه چون هرکی یجوری با موتور برخورد میکند انژکتور باید ب دستت عادت کند وقتی صاحبش یجور گاز میده نفر دیگری یجور گاز میده سیستمش بهم میریزه و هعی خراب میشه تو موتور انژکتور بخر فقط خودت باهاش کار کن اگر این موتور آخ کرد منم مس بقیه خرافات گفتم. برو امتحان کن

    • کاربراتور انژکتوری بسیار اشغال بی کیفیت بدرد نخور است من خودم موتورسیکلت انژکتور خریدم سر یک ماه بیچاره شدم از بس خراب شد سریع به قیمت اوراقی فروختم رفتم کاربراتوری خریدم شاید کشورها دیگه بلد باشند درست این مدل موتورسیکلت ها را درست کنند ولی در ایران خریدن این موتورسیکلت اتش زدن به پول

  3. سلام میخوام دور موتور موتورم رو بیارم پایین چطوری واز کجا باید بیارم پایین موتورم کویر انژکتوری هست ممنون

  4. آیا موتور سیکلت هوندا انژکتور ساسات دارد؟
    اگر ساسات دارد ؟ در کدام قسمت موتور قرار دارد؟

  5. سلام
    نحوه دقیق عملکرد انژکتور توضیح بدید؟
    لطفا
    آیا ولتاژی به ی سی یو یا سوزن انژکتور وارد میشه که سوخت رسانی انجام میده ؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید