راهنمای مطالعه:
هر کسی که کمی در دنیای موتور سیکلت پرسه زده باشد، نام شرکت بنلی را شنیده است و موتورسیکلتهای آن را در خیابانها به کررات دیده است. اگر بخواهیم رک بگوییم بنلی دم دستترین و ارزانترین برند است که با آن میتوانید خودی در موتورسواری نشان دهید، به همین دلیل نام آن بر سر زبانها افتاده است. در این مقاله از تاریخچه این شرکت قدیمی ایتالیایی تا بررسی محبوبیت این برند در ایران و … مطلع خواهید شد.
تاریخچه BENELLI
برگرفته شده از سایت رسمی بنلی
بنلی در سال 1911 در شهر پزارو در ناحیه مارکه توسط ترزا بونی بنلی تاسیس شد. از این حیث این شرکت یکی از قدیمیترین تولیدکنندگان موتور سیکلت در جهان می باشد. آقای بنلی بعد از فوت همسرش تمام سرمایهی خودش را صرف پا گرفتن این شرکت نمود و 6 پسرش را در این کارخانه مشغول بکار کرد. البته در ابتدا شرکت بنلی تنها در زمینه تامین لوازم یدکی موتورسیکلت و دوچرخه فعالیت میکرد، ولی با تحصیل دو فرزند آقای بنلی در سوییس به مرور بزینس آنان حرفهای و بزرگتر شد.
جنگ جهانی اول باعث شد این شرکت به تعمیر ماشینهای جنگی بپردازد ولی با خوابیدن تب تاب جنگ بنلی رسماً در سال 1920 اولین موتور سیکلت رسمی خود را با حجم 75سیسی ساخت. اما بدلیل ویرانی پس از جنگ حمایت کافی از آن نشد. در سال 1936 بنلی توانست با تولید موتورسیکلت 4 زمانه با حجم 175سیسی در مسابقات موتورسواری ایتالیا برنده مسابقات شود و نام خود را در کنار برندی مانند وسپا جاودان کند.
تا سال 1947 میلادی شرکت بنلی 800 کارمند داشت و در بازار جایگاه خود را کسب کرده بود ولی اختلافهایی بین برادران پیش آمد که بشدت بالا گرفت. این اختلافات باعث شد یکی از برادران از شرکت جدا شود، همین امر باعث پوست اندازی بنلی شد و بجای ساخت موتورسیکلت به شکل دوچرخه شرکت به سمت تولید موتورهای مسابقه (ریس) رفت.
اما بزرگترین پیشرفت بنلی با تولید موتورسیکلت تجاری-خیابانی لئوچینو در سال 1951 بدست آمد و تواست این شرکت را به نوک قله ببرد. از این سال صادرات از سر گرفته شد و شرکت توانست سهم بازار بسیار قابل توجهی را در کشورهای اروپایی بدست آورد. این روند تا دهه 60 میلادی ادامه داشت اما شرکتهای ژاپنی توانستند با فناوریهای بروزتر بمرور بازاری که از دست داده بودنند را برگردانند.
در سال 1995 بود که رسماً رقبا ژاپنی بنلی را به شرکتی ضررده تبدیل کردند. با فروش سهام این شرکت بصورت عمده، دیگر موتور سیکلتهای بنلی پیشتاز بازار نبودنند و به سمت تمام تجاری شدن رفتند. در سال 2015 شرکت Qjiang چین مسئولیت تولید موتورهای بنلی را بر عهده گرفت، و رسماً تنها هسته مرکزی این شرکت در ایتالیا باقی ماند و تمام فرآیند تولید به چین رفت.
شعار رسمی بنلی: STYLE, PERFORMANCE, POWER
بنلی در ایران
تاریخچه بنلی در ایران مانند شرکتش طولانی نیست، زیرا رسماً شرکت نیکران موتور پاسارگارد که نمایندگی بنلی را بر عهده دارد از اواخر سال 1395 شروع به عرضه موتور سیکلتهای این شرکت کرده است. شاید بنلی در بهترین زمان با بهترین شرایط در ایران آمد! از طرفی واقعاً تا چند سال پیش بجز آپاچی شما گزینه دیگری برای خرید یک موتور ارزان ولی اسپرتتر از هوندا نداشتید. از طرف دیگر تا چند سال پیش هم صنعت موتورسواری روبه رشد بود هم قیمتها ارزان بود، در سال 1396 شما بنلی 300 را تنها با 16 میلیون میتوانستید بخرید 🙁
چند دلیل موفقیت بنلی در بازار
- واردات موتورسیکلت در مدلهای مختلف برای تمام اقشار
- نزدیک بودن قیمت موتورسیکلتها به قیمت جهانی
- سرمایه گذاری گسترده برای تداوم حضور در بازار بنلی
- قانع کردن خریداران به ایتالیایی بودن شرکت بنلی
- تاسیس نمایندگیهای متعدد در تهران سپس در سایز استانها
- وفور لوازم یدکی برای انواع موتورها در نمایندگی و بازار
- خارج شدن موتورسیکلتهای هندی نامدار مانند آپاچی 180 از بازار
- اعمال تحریمها و عدم تمایل ورود شرکتهای مطرحتر به بازار
- احداث فروشگاه اینترنتی و فروش محصولات بصورت اقساطی
معرفی 3 مدل برتر در ایران
امروزه بنلی بیش از 15 مدل موتور سیکلت در در انواع کلاس و قیمت را دارا است، اما همچنان سه مدل اصلی آن که در ادامه معرفی میکنیم محبوبیت اصلی را برای نیکران موتور به ارمغان آورند.
Benelli 250
بنلی 250 یا همان جفت بدلیل خوش رنگ و صدا بودن نظر هر کسی را جلب میکند. درست است وزن و هزینه نگهداری از آن بالا است اما این موارد نمیتوانند بسیاری را از خرید یک موتور عضلانی منصرف کند. نیکران حتی با آوردن رنگ طلایی با لاستیک پهنتر پارا فراتر گذاشت و از مزیت این موتورسیکلت دوچندان استفاده کرد.
جالب است بدانید مدلهای قبل 1397 دارای انجین 300سیسی واقعی هستند ولی از آن به بعد به دلیل محدودیت در شماره گذاری موتورسیکلت در ایران، انجین آن با دستکاری میشود. از مزایای دیگر بنلی 250 دو سیلندر میتوان به وجود اکسسوریهای اسپرتی اشاره کرد.
امروزه نیز مدل نیو فیس آن از سال 99 به بازار آمده که رنگبندی آن زیباتر شده و کمی از وزن آن کم شده است. اما با این حال بسیاری آن را لش میدانند و حتی با وجود قیمت رقابتیاش، ارزش خرید برای آن قائل نیستند.
Benelli 150
مگر میشود موتورسیکلت شهری با ظاهری کمی اسپرت و سواری نرم در بازار موفق نشود؟ ضعف بنلی 150 تنها در استهلاک و قیمت بالایش است. این موتورسیکلت پرفروشترین مدل بنلی است و حتماً بسیار زیاد آن را دیدهاید.
بنلی 150 امروزه دو مدل عادی و نیوفیس دارد که البته تفاوتهای زیادی باهم دارند. از جمله تفاوتهایشان میتوان به تعداد سوپاپ، دیسک عقب، بدنه وشاسی اشاره کرد. اما همچنان بنظر میرسد بدلیل سواری نرم و عدم وجود فلاپ نسخه قدیمی بنلی 150 در بازار خواهان بیشتری داشته باشد.
Benelli 250R
بعد از عدم واردات هیوسانگ دیگر هیچ موتور سیکلتی در کلاس ریس که قیمت خوبی داشته باشد و لوازم یدکی آن یافت شود در بازار نبود. نیکران موتور از این فرصت استفاده کرد و با آوردن بنلی ریس در سبد فروشش توانست دل موتورسواران حرفهای و جوانتر را نیز بدست آورد.
این موتورسیکلت مانند 250 انجینی جفت سیلندر دارد و بجز گیربکسش تفاوت چندانی از لحاظ فنی با برادر خود ندارد. همچنان وزن این موتور ذوق بسیاری را در شتاب اولیه میزند. اما ظاهر اسپرت و صدای جذاب آن باعث عاشق شدنتان نسبت به آن میشود.
همچنان بنلی 250آر رقیب خاصی در رنج قیمتی خود ندارد و فروشش بسیار بالا است تا جایی که معمولاً بار واردات آن بسرعت بفروش میرسد و نمیتوان صفر کیلومترش را در بازار یافت. البته این تقاضا بالا باعث حبابی شدن قیمت این مدل شده است به همین دلیل افت قیمت شدیدی دارد.
دیگر تولیدات بنلی
کلاس استریت:
- بنلی 250 سیسی (تک سیلندر)
- بنلی 180 سیسی
- بنلی 135 سیسی
کلاس اسکوتر:
- بنلی کافه نرو 150 سیسی
- بنلی وی زد 125 سیسی
- بنلی ستا 125 سیسی
کلاس کروز:
- بنلی لئوچینو 250 سیسی
- بنلی تی آر کی 250 سیسی
سخن پایانی
در فضای بینالمللی موتورسیکلتهای بنلی با دو مدل ریس و لئوچینو در قرن 20 مطرح شد ولی طی چند دهه اخیر این شرکت از فضای رقابتی خود در ایتالیا فاصله گرفته، و سعی در پایین آوردن قیمت محصولات خود را با تکنیکهای مختلف دارد تا بتواند در بازارهای کشورهای دیگر موفق شود. البته همچنان برخی از مدلهای بنلی مانند 600 در اروپا نیز موفق هستند.
در ایران به دلیل تحریمها، فاصله قیمتی بسیار زیادی بین موتورسیکلتهای مطرح و متداول بازار افتاده است. موتور سیکلتهای بنلی دقبقاً در میان این فاصله قرار دارند. به همین علاقهمندان به موتورسواری که دنبال یک موتور زیبا هستند و از طرفی نمیخواهند هزینه زیادی بکنند، مشتریان پر پا قرص این روزهای بنلی هستند.
سوالات متداول
موتورسیکلتهای بنلی در ایران ساخت کجاست؟ امروزه تمام مدلهای بنلی ساخت کیوژانگ چین است و تنها طراحی آن در ایتالیا انجام میشود.
بهترین موتور سیکلت بنلی چیست؟ در بازار ایران 100% بنلی 250اس بهترین مدل موجود پلاک در بازار برای این شرکت است.
معایب موتورهای بنلی چیست؟ خرج نگهداری فوق بالا نسبت به هر موتور دیگر + سواری ضعیف نسبت به موتورهای هندی رقیب
⇐ در پایان اگر تجربهای در مورد موتورسیکلتهای بنلی دارید با دیگران در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.
هزینه هاش زیاده
مثال تعویض روغن ۲۵۰ تک سیلندر نیوفیش هر بار با فیلتر ۴۰۰ تا ۵۰۰ خرج داره
لوازم جانبیش خیلی گرونه شما یدونه راهنما اصلیشو بخوای باید حدود ۶۰۰ پول بدی
یا برای نصب پروتکشن اصولی بخوای ببری نمایندگی ۲ تومن باید بدی
و ….
بنای ۱۵۰موتر ضعیفی داره ولی سواریش خوبه شتابش نسیت به بقیه ضعیف تره ولی نرم تره
50%حرف ها اشتباه هست