راهنمای مطالعه:
سال 2015 شرکت KTM با طراحی موتور سیکلت جدید خود و با عقد قرارداد با شرکت باجاج توانست به سرعت به فروش بالایی ابتدا در هند و سپس در اندونزی برسد. علت اصلی این فروش بالا را میتوان قیمت بسیار مناسب آرسی، در مقابل زیبایی و کیفیتش دانست. با بررسی کی تی ام RC همراه ما باشید.
RC در چهار تیپ مختلف که از نظر حجم انجین و یکسری آپشن مانند داشتن ترمز ABS در بازارهای مختلف عرضه شد. در ایران شرکت کویر موتور با مونتاژ دو مدل RC 250 ABS و RC 200 محصولات KTM را بفروش میرساند.
تفاوت RC 200 با RC 250 ABS
تفاوت این دو مدل کاملاً در پسوند آنان مشخص است. مدل کی تی ام 250 دارای حجم موتور 249 سیسی و دارای ترمز ABS است در صورتی که تیپ دیگر این موتور سیکلت یعنی کی تی ام 200 فاقد ABSاست و حجم انجین آن 200 سیسی در نظر گرفته شده است. بدیهی است تفاوتهای دیگری مانند وزن، سرعت، شتاب و …. که بستگی به انجین دارند نیز در این دو موتور فرق دارد.
مشخصات
*مواردی که خالی است یعنی پارامتر در دو تیپ تفاوتی ندارد.
مشخصات فنی | KTM RC 250 | KTM RC 200 |
نوع انجین | 4 زمانه | 4 زمانه |
حجم سیلندر | 248.8 cc | 199.5 cc |
سیستم جرقه زنی | ECU Digital | |
ارتفاع | 1098mm | |
ارتفاع زین راکب تا زمین | 820mm | |
گنجایش باک | 10L | |
تعداد سیلندر | 1 | |
سیستم خنک کننده | مایع | |
استارت | الکتریکی | |
گیربکس | 6 دنده | |
ترمز | تک دیسک (ABS) | |
کمک جلو | تلسکوپی معکوس | |
کمک عقب | تک کمک گازی | |
باتری | 12 ولت | |
شتاب 0 تا 60 | 2:50 | 3:30 |
نهایت سرعت | 165کیلومتر بر ساعت | 140 کیلومتر بر ساعت |
نوع شاسی | لولهای نردبانی | |
سوخت رسانی | انژکتور | |
رینگ | آلومینیوم | |
چراغ | دو لامپ | |
مصرف سوخت تقریبی | 2.58 لیتر در هر 100 کیلومتر | 2.3 لیتر در هر 100 کیلومتر |
وزن | 143کیلوگرم | 141کیلوگرم |
بررسی فنی
عملکرد بسیار مناسب انجین آرسی در کنار وزن کم و طراحی آیرودینامیک این موتور سیکلت باعث شده است شتاب و نهایت سرعت بسیار خوبی را از این مدل ببینیم. ترمز در مدل 250 RC به لطف ABS بسیار عالی است و در کمترین زمان ممکن موتور را به حالت ساکن در میاورد. در مدل RC 200 نیز ترمز عملکرد قابل قبولی دارد و مشکلی برای شما پیش نمیاورد. همچنین ضریب تعویض دنده در این موتور به دقت محاسبه شده و شما بدون کوچکترین مشکلی قادر به تعویض دنده به بالا و معکوس را تجربه خواهید کرد .
کمک فنرهای جلو از نوع تلسکوپی بوده و عملکرد بسیار خوبی را نشان میدهد و در کنار کمک گازی و قابل تنظیم عقب، حس خوبی را به شما منتقل میکند.
بررسی ظاهری
طراحی KTM RC در یک کلام در نوع خود عالی است؛ توجه زیادی به طراحی جمع و جور در این موتور شده است. رنگبندیهای کی تی ام با ترکیب رنگهای نارنچی، سفید، طوسی و خاکستری بدست آمده است که میتوانید در عکسهای پایین دو رنگ این موتور را مشاهده کنید:
ریسینگ بودن در تک تک اجزای آر سی دیده میشود از زین کشیده و یکدست آن گرفته تا رینگهای آلومینیومی و رنگی آن. برای رسیدن به بهترین طراحی یک موتورسیکلت سوپر اسپورت، مهندسین KTM ، قسمت ترکنشین زین را با خطوط و زوایای بدنه یکپارچه کردهاند و در نتیجه این قسمت از زین موتور درست مثل قسمت دم (tail) یک موتورسیکلت مسابقهای اصیل است. در عین حال، ترک نشین نیز از نهایت راحتی برخوردار گشته است.
طراحی بادگیر از خصوصیات ایرودینامیک و بهینهسازی این موتور برای شکافتن جریان باد است.
چراغ جلوی دوقلو کاملاً با حالت ریسینگ و مسابقهای هماهنگ هست. همچنین چراغ راهنما روی آینه این موتور در نظر گرفته شده است.
فرمان کی تی ام آر سی چه 250 و چه 200 هر دو شبیه به هم هستند و دارای پنل کاملاً دیجیتال از نوع نمایشگر LCD میباشند.
بررسی سواری و نگهداری
با فشار دکمه استارت و روشن شدن آر سی به سرعت حس یک موتورسیکلت نرم و بی صدا در عین حال ریسینگ را به شما القا میکند. انجین با داشتن سیستم سوخت رسانی انژکتور بسیار پر شتاب و کم مصرف بوده و با کوچکترین فشار به لوله گاز واکنش نشان خواهد داد. با قرار دادن موتور در دنده شما میتوانید سریعاً بسرعت 60 کیلومتر بر ساعت برسید.
موتور سواری با KTM 250RC و KTM 200RC در پیچها و ترافیک های شهری بدلیل دارا بودن سیستم تعلیق عالی، شاسی استاندارد و تایرهای عریض بسیار دلچسب و بدون خستگی است. همچنین با صدای خاصی که از اگزوز خارج میشود با کات آف میتوانید توجه دیگران را به خود و موتور جلب کنید.
مشکل و ایراد اصلی KTM در ایران کمبود قطعات و لوازم این موتورسیکلت است که باعث رکود خرید و فروش آن شده است. پس نگهداری از اون شاید براتون کمی دردسر داشته باشه.
رقبای کی تی ام آرسی
اولین رقیب این موتور در بازار ایران بنلی ریس است که دارای دو سیلندر است و قیمت اون با این موتور تقریباً برابر شاید کمی هم پایینتر باشه. همچنین قطعات بنلی در بازار ایران راحتتر گیر میاد. از طرفی بنلی صدای بلندتر و تاپ اسپید بالاتری داره اما سواری آرسی بهتر است.
دومین رقیب برای مدل 200 میتوان باجاج آر اس رو در نظر گرفت که از مزایای اون میشه به بازار خرید و فروش عالی، قطعات زیاد و قیمت پایین اشاره کرد و اما مزایای آرسی نسبت به آر اس، شتاب بهتر، وزن کمتر، کیفیت ساخت بالاتر و …. هست.
مگلی 200 آر هم برای RC 200 میتوان رقیب در نظر گرفت. قیمت مناسب مگلی و شتاب مناسب از مزایای اون هست. اما کیفیت ساخت بالا و انجین با عملکرد بهتر و سواری بسیار بسیار بالاتر کی تی ام رو نمیشه در نظر نگرفت. در مقاله بهرین موتور ریس در ایران به دیگر رقبا Rc پرداختهایم.
جمعبندی جیتی موتور: بنظر ما کیتیام آرسی موتوری با کیفیت ساخت بالا است و ارزش خرید زیادی دارد. البته با قیمت این موتور سیکلت میتوان موتورهای جفت سیلندر خریداری کرد اما شاید هیچکدام سواری و استایل خاص کی تی ام را نداشته باشند. لطفاً شما هم نظرات خود را در قسمت نظرات بگذارید.
سوالات متداول
- کی تی ام آرسی ساخت چه کشوری هست؟ طراحی این موتور شرکت اتریشی KTM و سازنده باجاج هندوستان و منتاژ کویر موتور ایران.
- روغن مناسب کی تی ام چیست؟ خود کویر موتور 7100-15W50 4T رو پیشنهاد داده.
- صدا RC چقدر است؟ صدای خاص کی تی ام مطمئاً باشید خوشتان میآید اما بلند نیست،
Ktm rc واقعا با کیفیت و زیباست
حرف نداره
بعد از یکی دوهفته از مدل نشستنش هم لذت میبری .سر پیچ ها هم اگه موتور رو خم کنین حس خوبی میده و راحت کنترل میشه .
دوستان کسی از لحاظ فنی وخرج اوردن میدونه این موتورا چطوره ایا زود به زود خرج میاره خرجش بالا هست
سلام دوستان من میخاستم cr2000بخرم از مقاله که اگه این طوری باشه خیلی بهته
چرا دوستان کی تی ام از این موتور بد میگن
راهنمای کنین ارزش خرید داره یا نه
حدود بوچه 100میلیون.
راستش منم عاشق 250 ktm rc هستم هم از لحاظ رخ،هم اسپرت بودن،هم با کیفیت بالا،هم شتاب و سرعت و کلا از همه لحاظ خوشم میاد اما بعضی ها ک دارن کمی ناراضی ان اونم بخاطره اینکه تو ترافیک خسته کنندس،سواریش که عالیه اما بخاطره اینکه اندازه زین تا فرمون فاصله کمی زیاد داره آدم یه خورده خودشو خم میکنه و اگه راه طولانی باشه خسته کنندس و از همه مهم تر قطعاتش خیلی کم پیداست. ولی من بهتون پیشنهاد میکنم 250 rr بهتره اما گرونه متاسفانه.حالا هر چی خود دانی
موتور ریس برای شهر نیس پیشنهاد من به شما موتور های استریت هست که داخل شهر خسته کننده نیست
من مگلی 200rخریدم ازشم راضی هستم موتور بی در سر و کم خرجی هست در عین حال پرشتاب هست صدای خیلی بلند و خوبی هم داره قیمتش هم مناسب تر هست
اگه ملاک فقط صدا باشه مگلی خوب هست ولی عذر میخام موتوریه که شترگاو پلنگه . شرکتش لیفانه . اسمش مگلیه . همه جاشم یه کویره گنده هک کردن . معلوم هم نیس ریس هست یا استریت .
سلام ببخشید من چراغ خطرم روشن میشه وقته 1 کیلومتر میرونم مینویسه فشار روغن کم هست همه چیزو هم عوض کردم ولی بازم مینویسه چند بارم روغن عوض کردم هیچ کس هم سر در نمیاره هر کی ی چیزی میگه
سنسور فشار روغنتون خرابه ببرید دیاگ بزنن و تعویض هزینه ش هم حدود ۱۵۰۰میابشد من ادرس دارم
خوشگل ترین موتور کی تی امه خیلی موتور خوشگل و پر شتابیه خیلیم تو چشمه . کسی میدونه حجم آب رادیاتورش چند لیتره ممنون میشم راهنمایی کنید.
راندن ان در مسافت طولانی بسیار خسته کننده است . در پیچها اصلان مکیشود کنترل کرد در پیچها سریعا ته موتور در میره
بله در تعرف خیلی میگن موتور فقط برای مسیر صاف ساخته شده جون میده برای مستقیم
ویراژ دادن با این موتور خیلی راحت نیست
سلام.نادرخان علت خاصی داره که سرپیچ تهش میره؟ میشه برطرفش کرد؟ با این موتور پیچ و نخوابونی که فایده نداره
خسته کنندهس ، ولی برای پیست عالیه ، شتاب خوبی داره من شخصا بنلی ریس رو ترجیح میدم و همونو خریدم
سلام دوستان من میخاستم cr2000بخرم از مقاله که اگه این طوری باشه خیلی بهته
چرا دوستان کی تی ام از این موتور بد میگن
راهنمای کنین ارزش خرید داره یا نه
حدود بوچه 100میلیون
بهترین موتور در مقایسه با سایر رقبا rs هست. ولی اون هم مثل سایرین نیاز به نگهداری خاص خودش داره
بهترین از آر اس چه رخ چه شتاب تو ایران نیست زیر 100 تومن
1ممنون دیگه همه مدل ریس تو ترافیک خسته میگنه
2بعدشم بازم همه قطعات موتور کره یا خارجی یکم سخت گیر میاد خوب .
3نه منم که فقط مسیر زیاد نیست نهایتا 20/25کیلو متر میرم.
4خم شدن هم مشکلی نیست عادت کنی بازم با هر موتوریریک سر برونی کمر درد داره.الان قیمت کی تی ام چند هست200سی سی مدل92/93
سلام سازنده این موتور کدام کشور است
شرکت کی تی ام برای اتریشه اما تولید این موتور برای هندوستانه
کی تی ام ۲۰۰عالی حرف نداره هیچ رغیبی نمیتونه باهاش بیادهم ازنظراسپرت بودن هم بادوام بودن.