راهنمای مطالعه:
هر کسی در این کره خاکی چه موتورسوار باشد چه نباشد به زیبا بودن موتورهای کلاس ریس (Race) یا اسپرت بایک (Sport bike) اغراق میکند. این کلاس موتور معمولاً دارای حجم انجین بالا هستند به همین خاطر حضور موتور سیکلتهای ریس در ایران باتوجه به محدودیتها بسیار کم است. در این مقاله بهترین موتور اسپرت یا ریس در ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.
فاکتور رتبهبندی
موتور سیکلت های مسابقه همانطور که مشخص است تمرکز مستقیم روی سرعت دارند. در این موتورها مهندسین هرکاری میکنند که شتاب و ماکسیموم سرعت موتور افزایش پیدا کند، برای مثال ما شاهد کوتاه کردن شاتون در انجین هستیم یا طراحی فیزیکی موتورسیکلت نوک تیز است که راحتر هوا را شکاف بدهد یا حتی لاستیکها در عین چسبندگی بتوانند کمترین اصطحکاک را با زمین داشته باشد تا از نیرو موتور کاسته نشود.
نکتهای که باید توجه کرد موتورهای ریس در ایران با اصطلاح مینی موتور ریس هستند 🙂 زیرا از لحاظ حجم انجین حداکثر 249 سیسی هستند. شرکتهای موتورسازی معمولاً در این حجم موتورهای ریس خیابانی طراحی میکنند، وقتی پسوند خیابان میآید باید توجه کنیم موتور سیکلت قرار است به عموم افراد فروخته شود پس باید استانداردهای دیگری نیز داشته باشد.
از فاکتورهای اصلی موتورهای اسپرت در ایران میتوان به شتاب؛ سرعت حداکثری بالا؛ لوازم یدکی فراوان؛ قابلیت تعمیر ساده؛ سواری راحت و از همه مهمتر زیبا برای جوانان زیبایی اشاره کرد.
بهترین موتور مسابقهای یا ریس
متاسفانه شاید در کل تاریخ کشور ما کلاً شاهد 30 الی 40 مدل کلاس ریس موتورسیکلت در کشور بصورت رسمی و با دریافت پلاک بودهایم پس دست ما در انتخاب مدلها بسیار بسته بوده است اما اگر مدلی بود که از نظر شما در این لیست باید جای داشته باشد در قسمت کامنت بنویسید.
4. KTM RC 250
کی تی ام آر سی یک موتور ریس بسیار زیبا با ظاهری شیک و در عین حال اسپرت است که توسط شرکت کویر موتور در ایران در دو حجم 250 و 200 سی سی وارد میشود. این موتور سیکلت از انجین تک سیلندر، چهار زمانه و چهار سوپاپ بهره میبرد. توجه کنید هر سال کویر موتور با ویژگیهای مشخصی KTM RC را وارد میکند اما بهترین نسخه آورده شده در ایران دارای ABS و حجم موتور 250سیسی است.
از ویژگیهای اصلی این موتور اتریشی که از رقبا متمایز میشود، داشتن سواری بسیار نرم، شیک بودن، لوازم یدکی نسباتاً خوب و مصرف سوخت بسیار عالی است. توجه کنید این موتور برای سرعتی رفتن شاید انقدر مناسب نباشد و حداکثر سرعت اسمی 145 کیلومتر بر ساعت دارد. همچنین صدای اگزوز آن بسیار خاص و منحصر به فرد است. برای اطلاعات بیشتر درباره این موتور به مقاله بررسی کی تی ام rc مراجعه کنید. توجه کنید اخیراً کویر موتور مدل نیوفیس شده آر سی را نیز وارد کرده است.
3. Honda CBR 250rr
شاید زیباترین و دل فریبترین موتور حال حاظر ایران هوندا CBR 250rr باشد. از طرفی این موتور هم هوندا است هم ریس 🙂 ، همانطور که میدانید برند هوندا در ایران از مقبولیت زیادی برخوردار است و این موتور هم از این قاعده استثنی نیست. حجم موتور آن 250 سی سی است که شامل یک سیلندر و 4 سوپاپ می شود، 40 اسب بخار قدرت دارد و 22.9 نیوتون بر متر گشتاور تولید میکند. نزدیک به دو متر طول دارد و 167 کیلوگرم وزن آن است. خط تولید آن در دو کشور مالزی و ژاپن است از این رو کیفیت ساخت بالایی دارد.
حداکثر سرعت آن تقریباً 180 کیلومتر بر ساعت است و شتاب بسیار بالایی دارد. از دیگر ویژگیهای آن میتوان به اگزوز دو لول و صفحه کیلومتر دیجیتالی و چراغ LED اشاره کرد. یکی از عیوب این موتورسیکلت ژآپنی که در رتبه بالاتر قرار نگرفت گران بودن خود موتور و لوازم آن است که گاهی اوقات بسیار آزاردهنده است.
2. Yamaha R25
یاماها از جمله برندهایی است که در هر کلاس موتوری در هر حجم سیلندری خوش میدرخشد. در موتورهای مسابقهای با حجم 250 محصول آر 250 را دارد که یک موتور همه چیز تمام است. شاید با خود بگویید از لحاظ ظاهری کمی از دیگر موتورسیکلتهای موجود لیست ضعیفتر باشد، اما R25 به دلیل استهلاک کم و وجود لوازم یدکی در بازار ایران به لطف نمایندگیاش یعنی نیرو موتور یک انتخاب معقول است.
از لحاظ قدرتی و شتابی چیزی از رقبای خود کم ندارد. حداکثر سرعت اسمی آن 130 کیلومتر بر ساعت و وزن آن 160 کیلوگرم است، همچنین مانند سایر موتورها دارای استاندارد یورو4 نیز است. نیرو موتور R25 را در دو نسخه ABS دار و بدون ABS بفروش میرساند و اخیراً نسخه 2021 این موتور ژاپنی را نیز با قیمت بسیار معقولتر از رقبای خود وارد کرده است. یاماها آر 25 دارای یک نسخه مانسر است که آن نیز در ایران موجود است.
1. Kawazaki ninja 250
هر جا سخن از موتور سیکلت اسپرت در میان باشد حتماً نام کاوازاکی را نیز در آنجا میبینید. کاوازاکی نینجا 250 توسط کویر موتور عرضه میشود و نسخههای بسیار فراوانی نیز دارد که گل سر سبد آنان نسخه ABS دار چهار سیلندر است که اخیراً در سال 1400 اجازه پلاک شدن آن داده شد. 100% ظاهر جوانانه و خشن کاوازاکی نینجا را هر کسی با هر سلیقهای قبول دارد. این موتور در رنگهای مشکی، سبز، قرمز و … بفروش میرسد.
نینجا 250 از هر نظری یا از رقبای خود بهتر است یا با آنان برابری میکند. ظاهر جذاب؛ شتاب بالا؛ ایمنی زیاد؛ وجود لوازم یدکی از جمله دلایل اصلی انتخاب شدن این موتور به عنوان بهترین موتور کلاس ریس ایران است.
آینده موتورهای پیستی در ایران
متاسفانه محدودیتهای موتور سنگین باعث شده حضور موتورهای پر قدرت و سرعتی در کشور بسیار کم شود، اما به مرور امیدوار هستیم محدودیتها تغییر کند و آزادی بیشتری به عشق موتورها بدهد. برای مثال آزادی موتور چهار سیلندر یک حرکت مثبت و امیدوار بخش بود است که شاهده آن بودیم.
اما بصورت کلی سه موتور محبوب جهان در حجم 250 سیسی قرار است به ایران آورده شوند. این سه موتور عبارتند از CF MOTO 250، Suzuki Gixer 250، Benelli 302R newface ، این سه موتور به ترتیب قرار است توسط جهانرو، تک تاز موتور و نیکران موتور به کشور آورده شوند. سی اف 250 تک سیلندر و دو موتور دیگر دو سیلند هستند، به شدت منتظر واردات و عرضه این سه موتور بسیار زیبا هستیم.
سخن پایانی
از دیگر موتورهای اسپرت بازار که هم قیمت خوبی و کیفیت مناسبی دارند میتوان به بنلی 250 ریس و پالس آر اس اشاره کرد، اما همانطور که مشخص است نمیتوانند با لیست بالا رقابت کنند.
انتخاب بهترین موتور سیکلت مخصوصاً در کلاس ریس به سلیقه فرد بسیار بستگی دارند برخی سرعت برایشان اهمیت دارد و برخی ظاهر زیبا در آخر باید با توجه به بودجهتان موتوری را برگزید اما توجه کنید موتورهای ریس دارای فلاپ زیادی هستند و در صورت تصادف دچاز دردسر زیادی میشوید پس همواره قبل از موتور سواری نکات ایمنی را رعایت کنید.
سوالات متداول
ویژگی موتور سیکلت کلاس ریس چیست؟ این موتورها دارای انجین قوی و فلاپ زیاد و طراحی خشن هستند و معمولاً لاستیک پهن با عاج کم دارند.
قیمت موتورهای مسابقه ای چقدر است؟ بستگی به مدل انتخابی دارد اما ارزانترین مدل 80 میلیون و گرانترین آن 600 میلیون بصورت تقریبی در سال 1400 است.
بازار خرید و فروش موتورهای اسپرت چطور است؟ بدلیل گران بودن و ترس افراد از موتور سواری با این دسته موتور بازار خرید و فروش ضعیفی دارند.
سلام برادر ای من با تمام احترام به شما معقولترین موتور هیوسانگه هم از لحاظ قیمت هم از لحاظ سرعت با کمی دستکاری کردنش سرعتش تک ترک به ۱۹۵ کیلومتر در ساعت میرسه عزیزان فقط کمی بخوایم خوب نگاه کنیم میبینیم شاید ۳۰درصد موتور سواری عزیز ما که علاقه زیادی به موتور دارن توان خرید این موتورهای ژاپنیه توی بازار رو دارن که داره به ده برابر قیمت واقعیش به مردم ما فروخته میشه و در انتها شما فقط استعلاک پایین هیوسانگ رو بررسی کنید من چیزی رو که تجربه کردم دارم بیان میکنم واقعا موتور فوقالعاده ای هستش از هر نظر
هیوسانگ ۲۵۰ دوسیلندر سوار نشدی تا سرعت رو تو این کلاس ببینی …. بعد از ۲۵ سال موتور سوار شدن چه سنگین و سبک …. پیشنهاد من هیوسانگه … البته کاواساکی ۲۵۰ چهارسیلندر خوبه وای قیمتش ،………….
از معایب هوندا قیمت بالاش رو نام بردید بعد نینحا ۴سیلندر که قیمتش دوبرابره بعنوان بهترین موتور انتخاب کردید 😂
منصفانه بخوایم مقایسه کنیم باتوجه به قیمت،زیبایی و شتاب اول هوندا بعد یاماها بعلت قیمت معقولتر و بعد هم نینجا،کی تیام هم الکی تو لیست اومده
دوست عزیز در مقابل هندا و کاوازاکی ۲۵۰ سی سی که بالای ۴۰ اسب قدرت دارن هیوسانگ دیگه حرفی واسه گفتن نداره!!!
اسم سلطان هیوسانگ gtr250 رو چرا ندیدیم این وسط؟
تا هندا cbr 250 سی سی با ۴۰ اسب بخار یا کاوازاکی با ۲۵۰ سی سی بالای ۴۰ اسب قدرت دارن هیوسانگ حرفی نداره واسه گفتن
فقط ویو اصل ژاپن خخخ
باتشکرخواهشمنداست در رابطه با اطلاعات موتورها کمی دقت فرمایید هوندا ۲۵۰ آر آر دوسیلندرهست ودرخصوص قطعات یدکی و خدمات پس از فروش فقط شرکت کویر آنهم به لطف نداشتن خدمات پس از فروش سایر رقبا ونیز قیمتهای نجومی محصولاتشان قدری بهتر میباشد متاسفتنه درکشورما حقوق مصرف کننده هیچگاه ادا نمیشود و واردکنندگان فقط پیگیر فروش محصولات وخداحافظی با خدمات پس از آن هستند ونظارت درستی از سوی نهادهای ذیربط اعمال نمیشه با تشکر از تهیه کننده مطالب فوق
هیوسانگ۲۵۰