راهنمای مطالعه:
امروزه در جایی از صنعت موتور سیکلت هستیم که استفاده از موتورهای اتومات یا بی کلاچ از هر موقعی بالاتر رفته. به همین دلیل از بالا ردهترین شرکتها تا شرکتهای کپی کننده چینی، اقدام به تولید موتورسیکلت اتومات کردهاند. در این شرایط کار برای خریدار سخت میشود تا با بودجه مورد نظر خود چه موتور اتوماتی بهترین گزینه برای خرید است؟ در این مقاله چند مدل برتر و پرفروش موتور اتومات را که از منظرهایی بهترین هستند را معرفی خواهیم کرد.
ویژگی و کاربرد موتور اتومات
موتور سیکلتهای اتومات بهترین گزینه برای این افراد است تا بتوانند به راحتی و بدون نیاز به گرفتن کلاچ رانندگی کنند. این موتور سیکلتها بسیار نرم و راحت هستند و شما به راحتی می توانید در شهر از سواری آن لذت ببرید. معمولاً نگهداری از موتورهای بی کلاچ امری راحت و کم دردسری است به همین دلیل افراد مسنتر نیز علاقه خاصی به خرید این کلاس موتور دارند.
فاکتور و عیار اصلی موتور اسکوتر در سواری نرم است. سوار نرم و راحت بدون خستگی و کمر درد باعث جا افتادن این موتورسیکلتها در کاربری روزمره و شهری شده است. همچنین قابلیت نصب اکسسوریهایی مانند باکس و طلق نیز در کلاس اتومات از اهمیت زیادی برخوردار است.
Honda PCX 150cc
پی سی ایکس یکی از خوش ساخت ترین اسکوتر های میان رده ی هوندا میباشد که در سال 2019 از آن رونمایی شد. برتری هوندا PCX 150 مدل 2019، نسبت به دو نسل قبلی در شاسی (double-cradle chassis)، بدنه، طراحی جدیدتر، و انجین پیشرفتهتر، نمایشگر دیجیتال، و گزینه ترمز ضد قفل برای چرخ جلو دیده می شود. افزون بر این موارد، مدل 2019 به دلیل به کارگیری چرخ های پهن تر و فنربندی بهتر، سواری بسیار نرمی برای راکب فراهم کرده است.
این موتور سیکلت تولید شده در کشور تایلند می باشد و هوندا در ساخت آن از پیشرفتهترین فناوری و تکنولوژی استفاده کرده است. در این مورد میتوان به سیستم بهتر تزریق سوخت(انژکتور)، موتور آب خنک بهسازی شده، سامانه خودکار خاموش کردن موتور در حالت بیحرکت و استفاده از استارت متناوب اشاره کرد. شما با استفاده از این نوع استارت کوچک به راحتی و بدون ایجاد کوچکترین صدایی می توانید آن را روشن کنید.
هوندا در مدل PCX تلاش کرده تا در مصرف سوخت و انرژی صرفه جویی لازم کرده باشد. هوندا این صرفه جویی در مصرف را با بهینه سازی انجین و جعبه دنده اتوماتیک، کاهش مقاومت تایرها روی جاده، کم کردن سطح مقاوم در برابر جریان هوا در بدنه اسکوتر، و استفاده از لامپ های LED بجای رشتهای و در نتیجه کاهش بار روی دینام تولید برق، انجام داده است. برای اطلاع از وضعیت فنی این موتور سیکلت می توانید به مطلب معرفی هوندا pcx 150 مراجعه کنید.
Yamaha SMAX 155cc
موتور سیکلت اسکوتر یاماها سری اس مکس یکی دیگر از تولیدات شرکت یاماها میباشد که در سال 2019 به دنیای موتور معرفی شد. این موتورسیکلت برای شما راحتی یک اسکوتر و شتاب یک موتور ریس را به همراه دارد. ظاهر شیک و تر و تمیز آن شبیه فامیلهایش (Nmax) است. انجین 155 سی سی تک سیلندر به همراه دو سوپاپ است. سیستم سوخت رسانی آن انژکتوری است و مصرف آن به نسبت سایر اسکوتر ها کمتر است. قیمت این موتور سیکلت در بازار جهانی حدود 3800 دلار میباشد.
Honada ADV 150cc
هوندا ای دی وی شاید تنها موتور اتوماتی در ایران باشد که با آن میتوان حتی به کوه و ارتفاعات رفت. وزن سبک در کنار یک انجین بهینه باعث شده قدرت این موتور بسیار عالی باشد. قلب تپنده اسکوتر ADV150 همان انجین هوندا PCX 150 است که آن را اسکوتری سبک و چالاک کرده است. این انجین 150 سی سی، 14 اسب بخار قدرت دارد و تقریباً به همین مقدار گشتاور (نیوتن متر) تولید میکند و به رغم آن که شتاب فوق العادهای به اسکوتر نمیدهد ولی برای تردد در شهر و جاده کافی است.
ارتفاع این موتور سیکلت بی کلاچ باعث می شود که راکب در برخی مسیرها دچار مشکل شود. وزن این اسکوتر 133 کیلوگرم است که در بین اتوماتها تقریبا عدد کمی محسوب می شود. اندازه و وزن adv به گونهای است که افرادی که هیکل قوی هم ندارند می توانند آن را به راحتی روی جک وسط بالا و پایین ببرند. این اسکوتر باتوجه به وزن کمی که دارد سواری و هندلینگ خوبی نیز دارد و باعث میشود تا موتور سوار به خوبی بتواند آن را در جاده و خیابان کنترل کند. همچنین انجین آن بسیار کم صدا است به طوری که ممکن است در سرعت های پائین شما به روشن بودن آن شک کنید.
Aprilia SR 150cc
آپریلیا sr خشونت یک گلادیاتور ایتالیایی را در ویژگیهای بصری خود دارد. فاصله گرفتن چرخها از بدنه، خطوط نوکتیز و حالت تهاجمی رو به جلوی این موتور به وضوح نشان میدهد که آپریلیا قصد نداشته محصول فوق را شبیه سایر مدلها محافظهکار کلاس اتومات از آب دربیاورد. رنگ روی رینگ ها یادآور موتور های ریس و مسابقات MOTO GP است و بسیار جوان پسندانه است.
از نظر فنی با موتور های هم رده خود شباهت های زیادی دارد. پیش از هر چیز باید بگوییم که پیشرانه آپریلیا SR150 همان چیزی است که پیاجیو روی وسپا VXL150 و SXL150 نصب کرده بود. پیشرانهای که برخلاف استانداردهای متعارف دنیای موتورسیکلتها کمی حجیمتر از اسمش است. این قلب 154 سیسی 4 زمانه با 3 سوپاپ میتواند 10.2 اسببخار قدرت در 6750 دور در دقیقه و 11 نیوتنمتر گشتاور در 5000 دور در دقیقه تولید کند.
این موتور سیکلت به دلیل داشتن ارتفاع کم برای همه افراد مناسب است و کسانی که قد کوتاهی دارند به راحتی می توانند سوار آن شوند. بسیار سبک است و فقط 122 کیلوگرم است. یکی از ویژگی های مهم و منحصر به فردش داشتن ترمز های ABS است، که متاسفانه در ایران برداشته شده است.
Vespa GTS 300cc
شوالیه ی ایتالیایی مثل همیشه بسیار زیبا و دلربا است. این اسکوتر فوق لاکچری با قیمت حدودی 13000 دلار مثل همیشه جزو دستهی گران ترین موتور سیکلت های جهان است.
انجین به کار رفته در وسپا GTS 300 در ایران به 249cc به دلیل قوانین کشور توسط کویر موتور کاهش پیدا کرده است. البته همچنان قدرتمندترین محصول کمپانی وسپا به شمار میرود. این موتور توانایی تولید 21.2 اسب بخار و 23 نیوتن متر گشتاور را دارد که به وسیله جعبه دنده اتوماتیک به چرخ انتقال پیدا میکند. با چنین مشخصاتی، وسپا ادعا میکند که GTS رقیبی در بازار ندارد که حرف گزافی هم نیست چرا که اسکوتری با چنین ویژگیهایی تقریبا در بازار نایاب است. البته قیمت آن بسیار سرسام آور است و تا 400 میلیون تومان بستگی به ویژگیهای جانبی معامله میشود.
Yamaha Aerox 155cc
یاماها آیروکس پر شتاب و جوان پسندانهترین موتور اتومات ایران است. این موتور دارای سیستم تعلیق فوقالعادهای است که سواری آن ر ا بسیار دلپذیر میکند. یاماها آیروکس که توسط نیرو موتور وارد میشود، دارای قوای محرکه یاماها ایروکس پیشرانه 155 سی سی BV40 کمپانی است که توانایی تولید 14.7 اسب بخار و 13.8 نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه 4 زمانه 4 سوپاپ مجهز به BLUE CORE شده است که توسط سیستم رادیاتور آب خنک کنترل می شود.
برگ برنده این موتور نسبت به هر موتور اسکوتری داشتن لاستیک فاق بزرگ و پهن است که هم ظهر آن را چند برابر جذابتر کرده است و هم باعث شده در کنار سیستم تعلیق باکیفیت چاله و دست اندازها را هر چه راحتتر رد کنید.
Honda Click 150cc
100% اگر کیفیت ساخت هوندا کلیک خوب نبود، پرفروشترین موتورسیکلت بی کلاچ کشور نمیشد. دلیل اصلی محبوبیت این اسکوتر سواری نرم + قیمت مناسب + لوازم یدکی نسباتاً زیاد و جذاب بودن ظاهرش است. کلیک از تمام موتورهای دیگر معرفی شده در این مقاله ارزانتر است و از طرفی فروش زیاد آن باعث شده، تمام تعمیرکاران با آن آشنایی داشته باشند. البته ایراد اصلی آن یک تکه بودن فلاپش است که با یک تصادف جزئی باید تمام آن را عوض کنید و متحمل خرج زیادی شوید.
کلام آخر
برای خرید یک موتور اسکوتر یا اتومات باکیفیت و خوب حداقل باید 70 میلیون کنار بگذارید. اما مزیت این موتورها این است که در مدت طولانی نیز شما را اذیت نخواهند کرد و به نوعی موتور عمری هستند. توجه کنید با موتورهای معرفی شده بهتر است به دنبال کار کردن نباشید زیرا هزینههای عوض کردن لوازم مصرفیشان بالا است. موتورهای اتومات بهترین گزینه برای افرادی است که میخواهند امور عادی و شهری با موتور داشته باشند.
سوالات متداول
پرفروشترین موتور اتومات و اسکوتر در ایران چیست؟ خانواده هوندا و در راس آن هوندا کلیک 150 سی سی
معیار اصلی خوب بودن موتور اسکوتر در چیست؟ همانطور که گفتیم سواری نرم مهمترین معیار است و در کنارش هر شاخصهای که به راحتی راکب بیانجامد (مانند وجود لوازم، امکانات جانبی و …).
اگر بنظرتون موتوری از قلم افتاد که بنظرتون کیفیت بالایی داره و در ایران هست لطفاً در قسمت کامنت بنویسید تا سایر دوستان از آن استفاده کنند.
سلام
jx250 را بررسی نمیکنید؟
سلام واقعا به عنوان مصرف کننده با نظر دوستمون موافقم هوندا باسل نسبت به قیمت کیفیت عالی داره دو سال استفاده میکنم نه صدایی و نه خرجی برام داشته بازار دست دوم نمیدونم چطوره ولی اگر برای مصرف شخصی میخرید تو این بازار تقریبا زیر ۸۰ تومنه خیلی معقول و به صرفه است
موندم بین طرح کلیک یا طرح آیروکس
Nvx150
داداش آخر چی خریدی منم تو همین موندم
مطالب خوب و مفید!
چرا Honda Vision (باسل) رو توی این لیست نیاوردی؟ موتور خوبی نسبت به اینها نیست ؟
باسل هوندا نیست .برای توسن محرکه اس.موقع فروختن میگن هونداس و لوازم هوندا داره .ولی کلا چینیه.من خریدم.خدایی هم دو ساله که دارم هزار تومن خرجش نکردم یا تاحالا نشده بد کارر کنه یا روشن نشه .ولی چند بار خواستم بفروشم یا عوض کنم هیچکس نخریده ازم .حتی نصف قیمت هم دادمم باز نخریدن .تنها ایرادش بازار دست دومه .وگرنه انصافا موتور پنجاه میلیونی هیچ ایرراددی نداره