کارهایی که باید برای افزایش عمر موتورتان باید انجام دهید

جلوگیری از به خرج افتادن موتورسیکلت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به دلیل افزایش جمعیت و بالا رفتن ترافیک و شلوغ بودن خیابان ها یکی از راهکارها برای فرار از شلوغی استفاده کردن از موتور سیکلت است. اما برخی بر عقیده هستند که هزینه ی نگهداری موتور سیکلت ها بسیار زیاد و گاهاً کمر شکن است و از لحاظ اقتصادی استفاده از آن در طولانی مدت صرفه ندارد. ما در این مطلب قصد داریم روش‌های افزایش طول عمر موتور و کم کردن خرج و استهلاک آن را به شما بیاموزیم، تا بتوانید بدون خرج اضافی سالیان از موتور خود استفاده لازم را ببرید.

 

کارهای تاثیرگذار در افزایش طول عمر موتور

مورد بسیار مهم این است که اول باید از کیفیت ساخت موتوری که خریداری کرده‌اید مطمئن شوید! برخی از موتورسیکلت‌ها انقدر کیفیت ساخت و مونتاژ ضعیف دارند که شما تنها با استفاده نکردن از آن می‌توانید سالم نگه‌ش دارید 🙂 عموماً موتورهای روال بازار کیفیت قابل قبولی دارند اما حتی اگر موتور ناشناخته‌ای دارید با توجه به نکات گفته شده بازهم می‌توانید به خرج افتادن موتورسیکلت‌تان را عقب بیاندازید.

بصورت تقریبی طبق گفته تعمیرکاران عمر مفید موتور سالی 10000کیلومتر کار و 80000 کیلومتر کار است. یعنی شما با خرید موتورسیکلت می‌توانید 8 سال استفاده نرمال و بدون خرج سنگین داشته باشید؛ البته با رعایت نکات پایین.

عمر مفید موتورسیکلت

 

اهمیت به تمیزی

موتور سیکلت خود را با  آب و  تاید بشوئید و برای جلو گیری از زنگ زدگی و خوردگی آن را فورا با دستمال خشک کنید. یکی از کارهایی که از رنگ پریدگی و خرابی زین موتور سیکلت جلوگیری می‌کند، گذاشتن موتور در سایه یا استفاده از چادر موتور است.

قطعات پلاستیکی را با مواد شوینده مناسب بشوئید. قطعات فلزی ممکن است که در دراز مدت دچار زنگ زدگی و خوردگی شوند. برای جلوگیری از این مورد حتما از اسپری‌های زد زنگ و خوردگی مخصوص موتور استفاده کنید که در بازار موجود است و قیمت آنچنانی ندارد. درباره موتورسیکلت‌هایی که برای مدت طولانی بلا استفاده می‌مانند اهمیت این پاکیزگی بسیار بالاتر رفته و به شدت بایستی حواستان به زنگ زدگی و خوردگی در آن باشد.

توجه داشته باشید که موتور سیکلت شما همواره در معرض آلودگی قرار دارد و این آلودگی ممکن است به داخل سیستم فنی موتور رسوخ پیدا کرده و باعث خرابی آن شود. بنابراین علاوه بر این که روزانه سطح بدنه موتور سیکلت را تمیز می کنید، به اجزای درونی موتور نیز سری بزنید. به شما توصیه می‌کنیم هر سه ماه یکبار (عدد تجربی است و با توجه به شرایط تفاوت دارد) به کارواش موتور بروید تا به خوبی موتورتان عاری از روغن و هر کثیفی شود.

 

توجه به سر صدا و دوده

یادتان باشد به محض شنیدن هرگونه صدای اضافی از موتور سیکلت خود حتماً به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید و عیب موتور سیکلت خود را برطرف کنید. معمولاً صدای نامتعارف به دلیل برخورد چند جزء بوجود می‌آید و به مرور استهلاک باعث از بین رفتن آن اجزا می‌شود، و به مرور تاثیر خود را روی عمر موتور می‌گذارد.

اگر رنگ دود موتور نامتعارف بود و به اصطلاح روغن سوزی داشت حتما خیلی زود به فکر تعمیر آن باشید. ممکن است هزینه تعمیر موتور شما امروز خیلی کمتر از فردا باشد نباید کار امروز را به فردا بیاندازید و به قول معروف پشت گوش نیندازید و سریع به فکر تعمیر موتور خود باشید.دوده اضافی موتور سیکلت

برخی افراد بر این باورند که اگر موتور سیکلت‌شان دیگر نرمی و راحتی روز های اول را ندارد به خاطر این است که عمرش گذشته و طبیعی است، در صورتی که نباید این طور باشد اگر حس می کنید موتور سیکلت شما راحتی روز های اول را ندارد یا به هر شکل ایرادی در آن می بینید فورا به اولین مکانیکی مراجعه کرده و عیب آن را رفع کنید.

بعضاً دیده می‌شود که صاحب موتور سیکلت برای صرفه جویی در هزینه اقدام به تعویق انداختن هزینه آن می‌نماید، ولی قطعا در آینده برای آن قطعه و موارد دیگر هزینه‌های بیشتری خواهد پرداخت. عقب انداختن تعمیر موتور سیکلت از جمله عواملی است که عمر موتور را کاهش داده و استهلاک بیشتری دارد.

 

تعویض مصرفی‌ها

یکی از مهم ترین نکاتی که در نگهداری موتور سیکلت حائز اهمیت است، تعویض روغن آن است. باید دقت کنید که روغن موتور سیکلت را هر 6 ماه یا به عبارتی هر 1000 کیلومتر یک بار عوض کنید و این موضوع بسیار مهم است و به هیچ عنوان نباید آن را فراموش کرد.

تعویض به موقع روغن موتور باعث کنترل دمای موتور، روان‌تر شدن کارکرد آن و بستن پیستون‌ها می شود. اگر قصد خرید موتور سیکلت دست دوم دارید به بررسی بخش‌های مختلف اهمیت کافی بدهید و از کارشناس خبره استفاده کنید. علاوه بر روغن موتور حتماً به چک و تعویض روغن ترمز، آب رادیاتور و باد لاستیک توجه کنید.

فیلتر هوا نیز یکی از قطعات مهم و حیاتی موتور است. فیلتر هوا حکم ریه های موتور را دارد. اگر آن ها را به موقع تعویض نکنید موتور شما نفس نمی‌کشد. بنابراین در تعویض آن ها دقت کنید و هنگامی که روغن موتور را عوض می کنید حتما فیلتر هوا را نیز تعویض کنید. البته برای صرفه جویی در هزینه می‌توانید به طور مداوم به تمیزی آن توجه کنید و خودتان اقدام به تمیز کردن آن کنید ولی با پایان یافتن عمر مفید آن بایستی هزینه تعویض آن را به دید کاهش هزینه‌های بلند مدت خود ببینید.

 

 

توجه به دوشاخه احتراق

سیستم احتراق موتور سیکلت وظیفه ی مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا را دارد. در صورتی که دو شاخه‌ی احتراق به درستی کار نکند موتور داغ کرده و بازدهی لازم را ندارد. اگر رنگ دوشاخه ی جرقه زنی نارنجی باشد نشان از سلامت آن دارد در غیر این صورت رنگ آن سفید است که یعنی به تعویض احتیاج دارد.

 

عدم دستکاری موتور

دست بردن در سیستم موتور و به اصطلاح تیونینگ یا ریمپ آن یکی دیگر از کارهایی است برخی صاحبان موتورها انجام می دهند. خارج کردن موتور سیکلت از فابریکی کار درستی نیست و ممکن است طول عمر آن را کاهش بدهد.

دستکاری موتور

در صورتی که این کار توسط کارشناس خبره صورت نگیرد قطعا آسیب جدی به موتور وارد خواهد شد که از جمله آن می‌توان به تعویض اگزوز بدون جایگزین کردن کاربراتوری است که وظیفه آن تامین جریان هوای اضافی است.

ریمپ کردن برخی از موتورهای بازار مانند بنلی 250 بسیار رایج است، اما توجه کنید باتری و برخی از قطعات مهم موتورها وقتی در ایران مونتاژ می‌شوند دارای کیفیت کمتری نسبت به قطعه اصلی هستند پس شما نمی‌توانید بنلی 249 سی‌سی را تبدیل به 302 کنید.

همچنین یکی از بدترین اشتباهات موتور بازان که حتی عمر مفید موتور را نصف می‌کند استفاده از لاستیک پهن است. لاستیک پهن نابودکننده انجین است و تمام رس آن را می‌کشد.

 

 

نکات تکمیلی دیگر

سعی کنید که نکات زیر را تا حد زیادی رعایت کنید:

  • عدم سه یا حتی دو ترک سوار شدن روی موتور
  • عدم روشن کردنم موتور با دنده
  • عدم رفتن با موتور شهری با خاکی
  • عدم کاتاف و رانندگی با دور موتور بالا
  • عدم استفاده از چراغ‌های ولتاژ بالا
  • تعویض صفحه کلاچ به موقع
  • توجه به روغن ریزی
  • بردن موتور به تعمیرگاه به دلیل استارت بد
  • استفاده از پروتکشن موتور
  • توجه به آب بندی موتور صفر
  • بار سنگین نزدن روی موتور
  • توجه به دما موتور
  • استفاده از بنزین مطلوب و به موقع زدن بنزین
  • گرم کردن موتور سیکلت قبل از حرکت

اگر نکته‌ای جا افتاد لطفاً در قسمت کامنت آن را بنویسید تا همه از آن بهره ببریم.

 

 

سخن پایانی

موتور سیکلت ها وسایل نقلیه نسبتا حساسی هستند و این حساسیت آن ها به خاطر ظریف تر بودن آن ها به نسبت ماشین ها است. هرچند که در حفظ و نگهداری ماشین ها نیز باید دقت لازم را به خرج داد ولی موتورها حساس‌ترند و می‌بایست بیشتر به آن ها توجه نمود تا در آینده خرج های بزرگتری روی دست صاحبش نگذارد.

به طور کلی باید بدانید که دو اصل بسیار مهم در مورد حفظ و نگهداری از موتور سیکلت وجود دارد و آن هم این است که از موتورسیکلت زیاد کار نکشید و تعمیر آن را به تعویض نیاندازید تا از افزایش عمر موتور سیکلت خود لذت ببرید. به شما توصیه می‌کنیم ابتدا یک تعمیرکار ماهر پیدا کنید و با آن به نوعی آشنا شوید سپس تمام کارهای مربوطه را پیش آن بروید، البته بردن موتور به نمایندگی نیز همواره بهتر از تعمیرکار محلی است.

 

سوالات متداول

عمر مفید موتور سیکلت چقدر است؟ سالی حدوداً 10.000 تا کار تا 8 سال کارکرد

چگونه موتورم به خرح نیوفته؟ برای جلوگیری از استهلاک موتور باید به تمیزی و تعمیر موتور اهمیت بدهید و از آن بهصورت نا متعارف کار نکشید.

مهمترین دلیل استهلاک موتور چیست؟ استفاده سنگین و طولانی و زدن بار با موتور و عدم توجه به آسیب‌های جزئی

 

 

1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید