موتور کلاچ‌دار بخرم یا بی‌کلاچ؟

کلاچ‌دار یا بی‌کلاچ بودن موتورسیکلت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

چند سالی است که موتور سیکلت‌های بی کلاچ محبوبیتی خاصی میان افراد پیدا کرده‌اند و هر روز تعداد بیشتر و جدیدتری از این موتورها را در شهر می‌بینیم. اگر شما قصد خرید موتور دارید احتمالاً به فکر خرید موتور بی کلاچ افتاده‌اید. قصد داریم در سری مقالات راهنمایی انتخاب موتور سیکلت  مقایسه‌ای میان موتورهای کلاچ دار و بی کلاچ انجام دهیم.

توجه: در این مقاله فرض ما برای کلاچ‌دار بودن یا نبودن، موتوری با حد قیمت 30 تا 50 میلیون در سال 99 است و مقایسه‌ها با این فرض نوشته شده‌اند.

 

کاربرد و انتظار از موتور بی‌کلاچ و کلاچ‌دار

مهمترین بخش مقایسه برای انتخاب موتور بی کلاچ و کلاچ دار تعیین انتظار خود از خرید موتورسیکلت است که کاملاً به شما بستگی دارد که برای چه کاری قصد خرید موتور دارید.

اگر در شهری شلوغی مانند تهران زندگی می‌کنید و محل کار شما جایی مثل میدان انقلاب است احتمالاً از ترافیک سنگینی که حتی برای موتورسیکلت‌ها ایجاد می‌شود کلافه شده‌اید، در این شرایط خرید موتور سیکلت بی‌کلاچ بعلت داشتن نشیمن‌گاه نرم‌تر، سواری بهتر و نداشتن کلاچ به شما توصیه می‌شود. همچنین موتورهای بی کلاچ عمدتاً قابلیت اضافه کردن اکسسوری مخصوص موتور مانند سبد خرید و باکس پشت موتور را به خود دارند پس براحتی می‌توانید لوازم زیادی را بدون دغدغه با آن جابه‌جا کنید.  از طرفی به دلیل ضعیف بودن انجین این موتورها انتظار زیادی از لحاظ سرعتی نباید از آنها داشته باشید. گفتنی است هم اکنون موتورهای بدون کلاچ با انجین قوی نیز تولید شده‌اند اما در بازار ایران وارد نشده‌اند.

جدیدترین موتور بی کلاچ
جدیدترین موتور بی‌کلاچ شرکت هوندا

در نقطه مقابل موتورهای  باکلاچ برای خیابان‌های شلوغ بسیار اذیت کننده هستند از طرفی از آنجا که این نوع موتورها شتاب سریعی دارند میزان تصادفات با این موتورها بسیار بیشتر از موتورهای بی‌کلاچ است. بیشتر موتورسواران اعتقاد دارند کلاچ داشتن موتور بسیار اهمیت دارد.

 

مقایسه بازار خرید و فروش موتورسیکلت بی‌کلاچ با کلاچ‌دار

امروزه بازار خرید و فروش هر موتوری که نام آشنا باشد خوب است و هر موتوری جدا از کلاچ دار بودن یا بی کلاچ بودن اگر خوش ساخت باشد به آسانی میتوان فروخت. عمدتاً علاقه افراد میانسال به سمت موتورهای بی‌کلاچ و اسکوتر رفته است و خرید این موتورها را بیشتر ترجیح می‌دهند. برای مثال هوندا کیلیک یازاز خرید فروش بسیار خوبی دارد. از طرفی موتورهای بدون کلاچ هم طرفداران خود را  هنوز دارند.

 

تفاوت‌های دیگر موتور سیکلت کلاچ دار با بی کلاچ

علاوه بر نوع کلاچ این دو سری موتور تفاوت‌های مانند:

  • در موتورهای بی‌کلاچ دنده حالت فنری دارد و معمولا تعویض آن برای افزایش دنده پایین و برای پایین آوردن بالا است (مدل هوندا سی‌جی) اما در موتورهای باکلاچ دنده تیز تر عوض می‌شود و بیشتر مدل‌های آن حالت یکی پایین چهارتا بالا دارد.
  • باک موتورهای بی کلاچ در زیر صندلی معمولاً قرار دارد
  • صندلی راننده در راستای فرمان است و فضای جلو شکم موتورسوار خالی است
  • برآمدگی باک مانند موتورهای معمولی وجود ندارد

هزینه تعمیرات و ماندگاری موتور بی کلاچ با کلاچ دار

بستگی به مدل و شرکت سازنده موتور داره و هیچ ربطی به باکلاچ یا بی‌کلاچ بودن موتور ندارد.

تعمیر موتورسیکلت

 

نتیجه‌گیری

برتری موتورهای کلاچ دار نسبت به موتورهای بی کلاچ و بلعکس کاملاً نسبی است و با توجه به خود فرد می‌تواند مزیت یا عیب تلقی شود. برای مثال برای یک فرد سواری نرم در یک روز  ممکن است بسیار مهم‌تر از رانندگی با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در بزرگراه باشد.

12 دیدگاه

  1. قطعا برای کسانی که در ترافیک زیاد تردد میکنند و با سرعتهای زیر 80 کیلومتر مشکلی ندارند، موتور بی کلاچ بهتره به ویزه CVT ها که در این زمینه عالی هستند. البته موتورهای بیکلاچ سریع و پر شتاب هم وجود دارد اما اکثر بی گلاچها مانند طرح کلیک، طرح ویو، طرح واریو یا حتا N MAX و …. شتابشون از کلاچ دارها کمتره

  2. سلام خواهشاً یکی جواب بده من موتور با کلاج خیلی روندم ولی تا حالا اصلاً بی کلاج سوار نشدم میخواستم بدونم مثلاً تو ترافیک پشت ماشینها موندی و موتور هم زیاد نرمال نمیسوزه و باید کلاج رو که گرفتی گاز رو یه ذره بدی تا خاموش نشه اما بدون کلاج رو اگه گاز بدی حرکت می‌کنه که این قضیش چطوریه؟
    آیا میشه مثل کلاج دارها گاز بدی ولی متور حرکت نکنه؟

  3. اگر بی کلاچ میخواهید عمرش زیاد باشه باید با سرعت پایین برانید وگرنه زود خراب میشه بنده بعنوان کسیکه مدت 30 سال از موتور استفاده کردکم هم بی کلاچ هم با کلاچ ولی بی کلاچ را ترجیح میدم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید