آب بندی صحیح موتور سیکلت

راهنمای جامع آب بندی موتورسیکلت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

هنگام خریداری یک کالا جدید ما بطور طبیعی عادت داریم از آن با ملایمت بیشتری استفاده کنیم اما در برخی کالاها مانند موتور سیکلت این رفتار از اهمیت بالایی برخوردار است که به اصطلاح به آن آب بندی گفته می‌شود. روش صحیح آب بندی موتورسیکلت بسیار مبهم است تا جایی که هر کس یک نظری دارد. در این مقاله قصد داریم روش اصولی آب بندی موتور را بصورت جامع بگوییم تا تا با رعایت آن در آینده موتورسیکلتی سالم و بادوام داشته باشید.

 

آب بندی؛ حقیقت یا افسانه؟

در واقع آب بندی موتور سیکلت مرحله‌ای در فرآیند تولید و مونتاژ موتورسیکلت است که مسئول انجام آن شرکت سازنده موتور است نه فرد خریدار! در خارج از کشور آب بندی و رفع ایراد توسط شرکت سازنده با دستگاهایی خاص انجام می‌شود و پس از بررسی کامل و مطمئن شدن از عملکرد صحیح موتورسیکلت، محصول راهی بازار می‌شود. اما در ایران پس از مونتاژ و یک بررسی سر سری و سطحی، موتور به بازار فرستاده می‌شود و فرد خریدار باید موتور را بررسی و آب‌بندی کند. پس در واقع آب‌بندی موتورسیکلت توسط فردی که در ایران زندگی می‌کند باید به صورت صحیح انجام شود تا در آینده عملکرد موتور در بالاترین سطح باشد و باعث شود شما بتوانید از کارکرد و عمر درست موتورسیکلت در طول زمان بهره ببرید.

 

آب‌بندی شامل چه قطعاتی می‌شود؟

در موتور سیکلت یا خودرو آب‌بندی منظور از آب‌بندی بیشتر انجین است، اما باید توجه کرد تقریبا هر قطعه‌ای که اصطحکاک در عملکرد آن نقش دارد شامل آب‌بندی می‌شود. برای مثال لاستیک نیز در ابتدا باید آب‌بندی شود تا در آینده بصورت صحیح در محور خود قرار گیرد. پس در ابتدا تقریباً باید حواسمان به همه قطعات باشد. اما از آنجا که ایرادات اولیه و آب بندی هیچ یک از قطعات به پیچیدگی انجین نیست، در مورد آب بندی انجین موتور سیکلت صحبت می‌کنیم.

 

اصول پایه آب بندی صحیح موتورسیکلت

بصورت کلی رعایت روش‌های آب بندی در 300 کیلومتر اول حیاتی و تا 1000 کیلومتر خوب است که رعایت شود پس تمام مطالب را تا 300 کیلومتر با دقت کامل رعایت کنید و از یاد نبرید.

شش اصل اساسی در آب بندی موتور وجود دارد که همه افراد باید از این اصول پیروی کنند تا دچار مشکل نشوند:

  1. استفاده از مرغوب و مناسب‌ترین روغن بازار متناسب با موتورسیکلت خود و تعویض آن در مدت و مسافت کمتر نسبت به آینده
  2. آچار کشی موتور در بازه‌های زمانی مرتب
  3. درجا کار کردن موتور تا 1 تا 2 دقیقه
  4. جلوگیری از دو ترک سواری
  5. پایین بودن دور موتور (حرکت انجین در 500 کیلومتر اول نباید از 2000 دور در دقیقه فراتر رود)
  6. تغییر مدام سرعت (دور موتور باید پایین باشد و سرعت مدام در حال کم و زیاد شدن باشد)

 

روغن موتور مناسب در زمان آب بندی

روغن موتور مناسب در زمان آب بندی

روغن موتور مناسب اصولاً با توجه به هر موتور تفاوت دارد و نمی‌توان برای همه مدل موتورها تنها یک نسخه ثابت در نظر گرفت. در پایین با توجه به توضیحات می‌توانید بهترین روغن موتور در زمان آب بندی موتورسیکلت را پیدا کنید.

توجه: در این دوران از خرید روغن موتورهایی که تاریخ تولید آنها بیش از یک و نیم سال می باشد خوداردی کنید.

  • موتورهای دارای فیلتر روغن فلزی:

در این موتور سیکلت‌ها که دارای حجم موتور 50cc تا 180cc می باشند می‌بایستی از روغن‌هایی با درجه حداقل کیفیت SF و گرانروی 50-20 استفاده نمایند و حتما می بایستی دقت شود که تا قبل از طی 50 کیلومتر اول دور موتور نبایستی بیش از 3500rpm برسد. توجه کنید خانواده طرح هوندا جزء این گروه هستند.

روغن پیشنهادی ما:اسپیدی طلایی20W50SF1500
    نکته: ابتدا به دفترچه راهنما و روغن پیشنهادی شرکت سازنده موتور سیکلت خود توجه کنید. 100% روغن پیشنهادی شرکت سازنده نسبت به توصیه ما اولویت دارد.
  • موتورهای دارای فیلتر روغن کاغذی:

در این موتور سیکلت‌ها که دارای حجم موتور 200cc تا 2000cc می باشند می‌بایستی نسبت به تکنولوژی ساخت انجین از روغن‌هایی با درجه کیفیت حداقل SG و بالا ترین کیفیت تا به امروز SM و گرانروی 50-20 استفاده نمایند و حتما می بایستی دقت شود که تا قبل از طی 100 کیلومتر اول دور موتور نبایستی بیش از 4000rpm برسد.

روغن پیشنهادی ما: ایرانول 800020W50SG2000

نکته: ابتدا به دفترچه راهنما و روغن پیشنهادی شرکت سازنده موتور سیکلت خود توجه کنید. 100% روغن پیشنهادی شرکت سازنده نسبت به توصیه ما اولویت دارد.

دقت شود در مورد روغن حتماً از تعمیرکار هم نظر بخواهید و تاکید بر نو بودن موتورسیکلت خود بکنید زیرا علاوه انتخاب روغن موتور مناسب باید تعمیرکار کمی بیشتر از حد معمول روغن درون انجین بریزد.

 

بررسی قطعات در هنگام آب بندی

در تصویر پایین می‌توانید تمام قطعاتی که باید در هنگام آب‌بندی موتور سیکلت بررسی شوند همراه با موارد بررسی آورده شده‌است. در صورت نقص در هر یک از موارد فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید.

بررسی قطعات آب بندی

 

نکاتی در مورد آب‌بندی چند مدل خاص

آب بندی موتور برقی

آب بندی موتور برقی نو نسبت به موتور بنزنی نسبتاً آسان‌تر است. روغن این موتورها به دلیل استفاده از نیروی الکتریکی باید از سطح ماندگاری و مقاومت بالایی برخوردار باشد که به آن SN گفته می‌شود. بصورت کلی در دفترچه موتور سیکلت‌های برقی زمان تعویض روغن کمی بیشتر از موتورهای بنزنی است که جای تعجب ندارد.

آب بندی طرح هوندا

آب بندی طرح هوندا ایرانی

از آنجا که روز به روز به تولیدکنندگان cg اضافه می‌شود ممکن است برخی تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌ها روغن موتور اولیه مرغوب درون موتور نریزند پس عقلانی است که اگر موتور طرح هوندایی خریداری کردید که برند آ« نام آشنا نبود حتماً تا 50 کیلومتر اول اقدام به تعویض روغن آن با توجه به مطالب بالا کنید.(فیلتر طرح هوندا فلزی است)

 

آب بندی موتور سیکلت بنلی

خوشبختانه شرکت‌های معتبری مانند نیکران موتور برای دوران آب بندی موتور سرویس‌های خاصی در نظر گرفته‌اند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.  علاوه بر رعایت اصول آب بندی در بالا حتماً از سرویس‌های این شرکت استفاده کنید. جدول سرویس دوره‌ای بنلی در دوران آب‌بندی موتور در پایین آورده شده است:

آب بندی بنلی

 

نتیجه‌گیری

اب بندی موتور سیکلت همانطور که متوجه شدید کار ساده‌ای نیست اما تا حدی مهم است که شما باید روش‌های آب بندی را بصورت دقیق رعایت کنید. شاید شوق کات آف زدن یا دو ترک سوار شدن روی موتور را داشته باشید اما توجه کنید به اصلول اصلی و پایه آب بندی تا 300 کیلومتر اول بصورت جد پایبند باشید. مطمئن باشید با کمی سختی و پیگیری در اوایل، موتورسیکلتی سالم‌تر در آینده خواهید داشت که خرج تعمیرات آن نمی‌کنید.

 

سوالات متداول:

  • آیا در اوایل به موتور گاهی گاز زیاد بدهیم خوب است؟ به هیچ عنوان؛ برخی به اشتباه باور دارند با گاهی گاز شدید دادن به موتور می‌توانند موتوری گاز خور در آینده داشته باشند که کاملاً غلط است و این کار باعث آسیب به موتور سیکلت می‌شود.
  • موتورهای سنگین هم نیاز به آب بندی دارن؟ موتورهای سنگین وارداتی معمولاً توسط شرکت سازنده عیب‌یابی و آب بندی شده‌اند اما تا 300 کیلومتر حتماً روغن مرغوب مناسب برای آن‌ها تهیه کنید و چند باری تعویض روغن رو انجام بدین.
  • موتوری که انجین آن تعمیر می‌شود نیاز به آب بندی دارد؟ بله؛ حتی باید با ملایمت بیشتری نسبت به موتور 0 کیلومتر با آن رفتار کرد.
  • بعد از طی چند کیلومتر می‌توان دو ترک سوار شد؟ بعد از 300 کیلومتر مجاز به سواری دو ترک هستید اما تا 1000 کیلومتر توصیه میشه سواری دو ترک انجام نشه.
  • فیلتر روغن موتور کویر و همتاز ۲۰۰ فلزی است یا کاغذی؟ فلزی

12 دیدگاه

  1. برند نامی : گازخور وحشی
    گیربکس قوی (تراکتور جفت چرخ)
    سرعت این موتور نسبت به جثه اش خیلی زیاده
    ولی متاسفانه سواری خشک دقیقا عین تراکتور
    صدای موتوریش هم بالاااا

  2. سلام. حداکثر سرعت موتورسیکلت ۱۲۵کویر۱۴۰۲چقدر است؟
    الان من پس از انجام دادن موبه مو اب بندی ۱۱۸تا رفتم.. اما داخل دفترچه راهنمانوشته حداکثر۹۱کیلومتربرساعت

  3. سلام وقتتون بخیر خسته نباشید
    ممنون بابت مطالب و آبندی اصولی و خوبتون
    اگه ما طبق مطالب شما موتور رو آبندی کنیم موتور بعد از آبندی انتظار شتاب و سرعت خوبیو میشه از موتور داشت یا نه
    یا نه موتور سیکلت لش میشه و راه نمیره

    • داداشم شما بعد اب بندی جوری بگازو که ناله کنه
      وحشی میشه ولی با ملاحظه انجام بده

      • سلام من موتور صفر پرواز ۲۰۰ گرفتم ولی یخورده گاز که میدی خوبه ولی یخورده ول ک میکنم انگار پت پت میکنه خیلییی جزئی یا اینکه موتور خود ب خود انگار پرتاب جزئی انجام میده رو به جلو درضمن بروشنده گفته ۱۰۰ کیلومتر اول

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید