نکات موتور سواری برای فرد تازه کار و مبتدی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

این روزها با توجه به ترافیک‌های طولانی کلان شهرها از طرفی گران شدن خودرو علاقه افراد به سمت استفاده موتور سیکلت رفته است. متاسفانه در کشور ما به اخذ گواهینامه موتور توجه نمی‌شود و بسیاری از افراد با یادگرفتن موتور سواری از دوست و فامیل خود پشت موتور می‌نشینند. در این مقاله قصد داریم، کمی از نکات پایه‌ای را به موتور سواران تازه کار یاد بدهیم تا با علم و دانش بیشتری وارد این دنیای جذاب شوند.

 

چرا گرفتن گواهینامه موتور از همان اول واجب است؟

حتماً حتماً بدون هیچ معطلی و شکی سریعاً به آموزشگاه رانندگی با موتور سیکلت بروید و در آنجا ثبت نام کنید. معمولاً افراد دوست دارند کمی موتور سواری یاد بگیرند و بعد به سمت دریافت گواهینامه بروند زیرا اطرافیان آن‌ها گواهینامه ندارند و سالیان سال پشت موتور می‌نشینند و یا تا حرف از گواهینامه می‌شود از سختی و مشکلات دریافت آن می‌گویند.

اما نکته مهم این است در صورت نداشتن گواهینامه همیشه باید با ترس پست موتور بنشینید و از خوابیدن موتور یا حتی تصادف با فرد دیگر هراس داشته باشید پس بلاخره یک روز مجبور می‌شوید گواهینامه دریافت کنید پس چه بهتر که این کار سریع‌تر انجام شود! همچنین اگر سن کمتری دارید، احتمالاً وقت آزاد بیشتری دارید و مشکلات جانبی برای شما به وجود نمی‌آید.

از طرف دیگر شما وقتی از پایه با اصول موتورسواری صحیح چه از لحاظ تئوری و چه از لحاظ عملی آشنا شوید، 100% راننده بهتری خواهید شد و تجربه بهتری خواهید داشت.گواهینامه برای موتور سوار تازه کار

 

 

انتخاب موتور سیکلت برای مبتدی

بصورت کلی ما در ایران یکسری موتور بالای 250 سی سی داریم که به آن موتور سنگین می‌گویند و به بقیه که زیر این حجم سیلندر هستند موتور سبک یا قابل پلاک می‌گوییم. شما در ابتدا باید با موتور سبک شروع کنید زیرا اولاً که کنترل و راندن موتور سنگین به دلیل شتاب بالا سخت‌تر است و دوماً اگر مجوز نداشته باشید از لحاظ قانونی اینکار مشکل دارید و سوماً حتی در صورت گرفتن گواهینامه شما حق ندارید تا یکسال پشت موتورهای بالای 200 سی سی بنشینید.

شما در ابتدا سعی کنید از موتورهای امسال هوندا 125 استفاده کنید، به این دلیل که هم رانندگی با آن‌ها چون وزنی ندارند آسان است و هم اگر موتور را زمینت بزنید به دلیل نداشتن فلاپ هزینه سنگینی متحمل نمی‌شوید.

بسیاری از افراد هستند که از ابتدا پشت موتور سیکلت‌های کلاس اسکوتر مانند هوندا کلیک می‌نشینند. به چند دلیل اینکار توصیه را توصیه نمی‌کنیم. درست است راندن اسکوترها برای یک موتور سوار بی تجربه آسان است ولی این موتورها نه کلاچ و نه دنده دارند. پس شما عملاً بخش بزرگی از فرآیند موتور سواری را یاد نمی‌گیرد و عادت به انجام آن نمی‌کنید و در مرحله گرفتن گواهینامه دچار مشکل می‌شوید.

انتخاب موتور برای فرد مبتدی

 

 

استفاده تجهیزات موتور سواری

برای موتور سواری باید ابتدا باید آمادگی بدنی کامل داشته باشید. از لوازمی که برای موتور سواری لازم دارید می توان به کلاه کاسکت ایمنی، شولدر ایمنی ،نیم بوت یا کفش مخصوص موتور سواران و دستکش  اشاره کرد. احتمالاً شما از لباس موتور سواری استفاده نمی‌کنید اما به یاد داشته باشید نداشتن کلاه کاسکت برای شما پشیمانی دارد.

کلاه کاسکت بصورت جد از جان شما در مواقع تصادف محافظت می‌کند. معمولاً زمین خوردگی‌های اولیه با موتور از آنجا که شما ترس از سرعت دارید، زیاد آسیب رسانی نمی‌کند اما با همان سرعت کم اگر کنار جوب خیابان زمین بخورید سر شما اگر به زمین برخورد کند ممکن است جان خود را از دست بدهید 🙁 پس گذاشتن کلاه کاسکت را یک روتین موتور سواری برای خود کنید.

شما خود را هرچقدر مجهزتر کنید، ایمن‌تر خواهید بود. حتی پوشیدن یک کاپشن یا دستکش اگر استاندارد باشد و عملکرد بدنی شما را کاهش ندهد، ارزشمند است و از آسیب دیدن شما جلوگیری می‌کند. برای آشنایی با تجهیزات موتور سواری به لینک شده مراجعه کنید.ارهای حرفه ای هارا تقلید نکنید تا حادثه برایتان پیش نیاید.

 

 

نکات اولیه نگهداری از موتور

یک نکته مهم این است که معمولاً پس از یاد دادن رانندگی افراد دیگر نکات را به فرد تازه کار نمی‌گویند و باعق بوجود آمدن مشکلات جبران ناپذیری می‌شود. موتور سیکلت مانند خودرو دارای یکسری لوازم مصرفی است و باید بصورت مرتب چک شود تا در صورت نیاز آن را تعویض کنید. برای مثال می‌توان به لوازم پایین اشاره کرد:

  • باتری
  • لنت ترمز
  • روغن موتور
  • روغن ترمز
  • شمع
  • صفحه کلاچ
  • لاستیک و …

بجز روغن و لاستیک که باید بصورت مرتب تعویض شوند بقیه موارد را در ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنیم بصورت دوره‌های ماهانه به تعمیرگاه بروید تا یک فرد خبره بتواند شما را راهنمایی کند

 

 

آشنایی با حوزه موتور سیکلت

دنیای موتور سواری بسیار بزرگ و عمیق است اما دو بخش اصلی موتور سیکلت و موتور سواری دارد. خود هر دو بخش دارای چندین زیر مجموعه هستند، برای مثال تعمیر موتور، کلاس بندی موتور، کارکرد موتور و …. یا تجهیزات ایمنی موتور سواری، اصلول موتور سواری در شرایط مختلف، تکنیک‌های موتور سواری که هر کدام زیر مجموعه هستند و شما به عنوان یک فرد مبتدی در این حوزه باید اطلاعاتی در هر زمینه داشته باشید تا در این حوزه باتجربه شوید و بتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید. خوشبختانه سایت جی تی موتور به عنوان مرجعی در این زمینه می‌تواند به شما کمک شایانی در این زمینه کند.

رانندگی با موتور سیکلت

 

 

نکات تجربی برای موتورسوار مبتدی

  • موتور سیکلتی متناسب با قد و وزن خود انتخاب کنید
  • مجهز به جعبه کمک‌های اولیه باشید
  • از کناره و حاشیه مسیر حرکت کنید
  • از حمل ترک نشین به شدت خودداری کنید
  • سرعت نروید
  • با خودروها فاصله خود را رعایت کنید
  • همیشه سرتان روبه جلو باشد
  • حتی در روز چراغ‌تان را روشن کنید
  • دست‌تان آماده برای بوق زدن باشد

 

در آخر باید بگوییم خطرات موتور سواری مخصوصاً برای افراد مبتدی و تازه کار بسیار زیاد است و هر لحظه امکان دارد آسیب فیزیکی ببینید. اما این مورد نباید برای یادگیری شما را بترساند بلکه باید هوشیارتر شوید و به نکاتی که در این متن گفته شد عمل کنید تا هیچگاه به مشکلی نخورید. 

لطفاً تجربیات خود را از روزهای ابتدایی موتور سواری در قسمت کامنت با دیگران به اشتراک بگذارید تا راکبان مبتدی بتوانند از آن استفاده کنند.

8 دیدگاه

  1. من کی تی ام دوک ۳۹۰ سی سی دارم کنارش همه موتورهااز پالس بنلی ۲۵۰ سی اف آر اس طرح زد۱۰۰۰ بلنتا و… داشتم و بعضی روزها تو اتوبان تا سرعت ۱۷۰ تارفتم ولی امروزه بااین طرزرانندگی وشلوغی خیابونابنظرم همون بی کلاج پاکشتی هاازهمه بهترن

  2. سلام واقعااگه سرعتتون کم باشه بشدت میتونین از سانحه جلوگیری کنین و همیشه خودتونو مبتدی بدونین همونجوری که پشت فرمون خودرو یه موتوری باعث تصادفت میشه پشت موتور بیشترمواظب باشین من خودم اخرشب توی پیاده رو پارک داشتم میرفتم یهو موتوریکم سرعت گرفت و من ترمز جلوگرفتم و دو سه متر پرت شدم تو چمن ها.اصلاباورم نمیشدی موتوربااون سرعت بتونه منواونقدپرت کنه پس همیشه آروم برین ارزششونداره

  3. داداش دمت گرم خیلی قشنگ توضیح دادی ولی کو گوش شنوا؟ از ده سال مردم ما سوار میشن تا هشتاد

  4. گل گفتی دادا …
    اینجا ایرانه ، هیچ چیزش قابل پیشبینی نیست / فقط اونجا که گفتی این چاله ها کم کاری شهرداریه من یه سوال واسم پیش اومد؟؟؟
    مگه ما شهرداری ام داریم اصلا ؟! 😂

  5. اون وقتی که فکر میکنی دیگه بهتر از من موتور سوار نیست مثل من یه چاله جلوت درمیاد و ده متر سر میخوری روی آسفالت البته این چالها کم کاری شهرداریه ولی من فکرشو نمی کردم یه چاله باعث زمین خوردن شه موتور وحشی تر از این حرفاست که انسان فکر کنه روش تسلط داره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید