راهنمای مطالعه:
هیوسانگ جی تی 250 یک موتور اسپرت است و از سال 2004 در بازار های جهانی حضور یافته چند سال بعد از عرضه هیوسانگ 250 در مجامع بین المللی شرکت جهانرو مونتاژ GT250 را در ایران بر عهده گرفت بعد از آن در سال 1390 شرکت کویر موتور امتیاز نماینگی کمپانی هیوسانگ کره جنوبی را در کشورمان دریافت نموده و به عنوان تنها تولید کننده محصولات هیوسانگ اقدام به مونتاژ GT250 کرده است.
با مقایسه نمونه های مونتاژ شده هیوسانگ GTR 250 توسط جهانرو با نمونه های تولید شده توسط شرکت کویر موتور میتوان دریافت که کیفیت مونتاژ شرکت جهانرو نسبت به کویر موتور اندکی بهتر بوده اما گیربکس نمونه های جهانرو در مقایسه کویر موتور خشک تر عمل میکند البته بعضی از ایراد های مونتاژ کویر موتور در سری های اول که وجود داشت به مرور رفع شد و هیوسانگ 250 کویر موتور با کیفیت بهتری بدست مشتری رسید این موتور به رنگ های قرمز ،قرمز سفید ،قرمز مشکی ،قرمز و نقره ای سفید و مشکی ارائه میشود.
طراحی ظاهری
طرح ظاهر از نمای بغل بسیار جذاب و فلاپ های بغل باک و هواکش های مختلف روی آن قرار گرفته که باعث ورود و خروج هوا به صورت آیرودینامیک، موجب خنک نگه داشتن پیشرانه و سایر بخش های فنی شده است و یه زیبایی خاص از بغل به موتور داده از روبرو دو ورودی مشکی رنگ هر در نظر گرفته شده که در نوع خود منحصر به فرد است با این حال طرح مانند و خلاقانه چراغ جلو نمیتواند نیازهای بسیاری مشتریان این گونه موتور سیکلت های اسپرت پاسخگو باشد.
طراحی حجیم و عضلانی باک، صندلی غیر یکپارچه با ارتفاع مختلف برای سوار کار و سر نشین منبع اگزوز به رنگ کرومی و سایر قسمت های موتور سیکلت هیوسانگ GTR نیز از طراحی هماهنگ و زیبا و اسپرت سود می برند که همه این ها حس خوبی به راکب می دهد در مجموع میتوان گفت که طراحی ظاهری ای موتور از نظر مناسب و اگر از فرم ناخوشایند چراغ جلو بگذریم نمیتوان عیب و ناهمنگی خاصی را در ظاهر این موتور پیدا کرد این موتور به عنوان نسخه نیو فیس از سال 2014 وارد بازار شد که نسبت به نمونه پیشین دچار تغییرات ظاهری اندک شده و ظاهری اسپرت تر را ارائه کرده است.
از جمله نکات طراحی هیوسانگ 250 شبیه بودن آن به مدلهای ریس سوزوکی است! رنگ بندی آن نیز بسیار هوشمندانه انتخاب شده و قشر جوان را تحت تاثیر قرار میدهد. در کل موتوری جوان پسند طراحی شده که عموم افراد با دیدن آن به وجد بیایند.
بررسی فنی
تمام موتور سیکلت های هیوسانگ 250 به صورت دو سیلندر وارد بازار شده اند و چون در ابتدا ورود آن به کشور بدلیل دو سیلندر بودن ممنون بود در بعضی از نمونه های اولیه یک سیلندر ذکر شده تا بدین ترتیب مجوز تردد بوسیله پلیس راهرو صادر شود که بعد ها این مشکل رفع شد و تردد آن در کشورمان مجاز شد.
هیوسانگ GT نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه 249سی سی با دو سیلندر هشت سوپاپ ۷ شکل با زاویه ۷۵ درجه و سیستم سوخت رسانی انژکتور دریافت میکند. حداکثر قدرت خروجی این انجین برابر با ۲۸ اسب بخار در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه بوده و حداکثر گشتاور آن به رقم ۲۲.۶نیوتن قد در ۸۰۰۰ دور در دقیقه میرسد شتاب صفر تا صد آن موتور ۱۷۶ کیلو گرمی حدودا برابر با ۸ثانیه بود و پیشینه سرعت آن به رقم ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید یک گیربکس پنج دنده با کلاچ چند صفحه ای غوطه ور در روغن وظیفه انتقال نیرو به چرخ عقب توسط استارتر الکتریکی روشن خواهد شد باتری مورد استفاده در این موتور نیز از نوع ۱۲ ولت ۵ آمپر است میانگین مصرف سوخت آن حدود ۳لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است سیستم تعلیق جلو از نوع دوشاخ تلسکوپی وارونه بوده و در عقب از کمک فنر تک یا مونو شاک استفاده شده است ترمزهای جلو بصورت دو دیسکی ۳۰۰میلی متر با سیلندر ترمز دو پیستون بوده و در عقب از دیسک ۲۳۰ میلی متر استفاده شده است.
مشخصات فنی
GT 249R دارای انجین دوسیلندر حجم 249 سی سی قطر داخلی سیلندر ۵۷ میلی متر کورس پیستون ۴۸.۰۸ میلی متر و حداکثر توان ۲۰.۶۱ کیلو وات حداکثر گشتاور این موتور ۲۲.۰۶ نیتون متر حداکثر سرعت اسمی ۱۷۰ کیلو متر بر ساعت چیدمان سوپاپ های آن ۸ سوپاپ جعبه دنده آن ۵سرعت کلاچ چند صفحه ای که غوطه ور در روغن است سیستم خنک کننده روغن خنک روشن کننده آن استارت الکتریکی سیستم جرقه زنی CDI باتری آن ۱۲ ولت یا آمپر ساعت دور سنج آنالوگ عقربه ای سرعت سنج و مساحت سنج آن دیجیتالی است سیستم سوخت رسانی انژکتور و سوخت بنیادی آن بنزین سوپر بدون سرب تجهیزات کاهش آلایندگی آن مبدل کاتالیست +سیم هوای ثانوی مصرف سوخت آن ۲.۹۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
تعلیق جلو: کمک دو شاخ تلسکوبی تعلیق عقب کمک فنر تکی ترمز جلو دو عدد دیسک ۳۰۰میلی متر ترمز عقب دیسک ۲۳۰ میلی متر
طول ۲.۰۹۵ میلی متر عرض ۷۲۰ میلی متر ارتفاع ۱.۱۲۵
گنجایش مخزن سوخت ۱۷ وزن ۱۷۶ کیلو گرم
تجربه سواری
هیوسانگ جی تی ۲۵۰ اس یک موتور با ظاهر اسپرت و خیابانی بوده که از لحاظ شتابگیری و چالاکی عملکردی مورد انتظار را در اختیار راکب قرار نمیدهد البته این مشکل به خاطر وزن نسبتا زیاد آن است اما به هر حال میتوان گفت که سرعتش مناسب بوده و از این رو نیازهای مشتریان را به خوبی بر طرف خواهد کرد هندلینگ این موتور تحت تاثیر وزن بالایش قرار گرفته و مانور پذیری و کنترل آن در ترافیک کاری دشوار است سیستم ترمز قوی و قدرتمند این موتور باعث شده تا اطمینان خاطر زیادی به موتور سوار بدهد و هنگام سواری گرفتن این موتور دغدغه توقف ایمن را نداشته باشند سیستم تعلیق این موتور عملکرد مناسبی دارد و ضمن سواری راحت کنترل موتور در مواقع مختلف تا حدودی برای راکب راحت تر ساخته است البته استایل خاص این موتور و ارتفاع پایین دسته های آن میتواند در سواری های طولانی موجب بروز درد در قسمت کمر و مچ راکب شود اما با این وجود حالتی آیرودینامیک را حس سواری برای وی فراهم می آورد.
تعمیرات
نگهداری هیوسانگ بسیار سخت بوده روغن آن باید سر موقع عوض شود چون انجینی بسیار حساس دارد و بویین میسوزند و نباید زیاد به انجین هیوسانگ گاز پیش از حد داد.
مزایا و معایب
از جمله مزیت هیوسانگ GT 249R میتوان به آستانه سرعت نهایی بالا طراحی ظاهری اسپرت و مهیج و کیفیت ساخت مطلوب اشاره کرد از سوی دیگر شنیده شده که پس از طی مسافتهای طولانی انجین کمی بیش از حد داغ میشود که البته جهت رفع این مشکل میتوان از اگزوز های مناسب استفاده کرد تا خروج گازهای داغ از انجین راحت تر شده و موتور سیکلت کمتر دچار افزایش دما بیش از حد شود شتاب ۰تا ۱۰۰ این مورد هم جای انتقاد دارد و نتوانسته نظر موتور سواران را مثبت کند و در ضمن خدمات پس از فروش این موتور نیز چندان گسترده نیست.
از معایب اصلی این موتور نیز میتوان به شتاب ضعیف، باک بسیار گنده که البته در موتورهای ریس رایج است و باعق کمر درد میشود، لوازم یدکی کم و داغ کردن اشاره کرد.
رقبا
تقریباً همه موتورهای ریس کشور رقیب هیوسانگ 250 هستند. از بنلی 250R گرفته تا یاماها R25! مزیت بیشتر رقبای آن وجود لوازم یدکی در بازار است و معایبشان قیمت بیشتر آنان نسبت به موتور کرهای ما است. در مقالهای به بهترین موتور ریس کشور پرداختهایم میتوانید آن را بخوانید.
جمع بندی
هیوسانگ جی تی 250 موتور سیکلتی بسیار جذاب و جوانانه است که متاسفانه توسط کویر موتور به سرعت از بازار ایران خارج شد. اگر مشکل کمردرد دارید به هیچ عنوان سراغ این موتور نروید 🙂 در هر صورت توصیه میکنیم یک تجربه سواری کوتاه با این موتور داشته باشید و کمی تحقیسقات محلی از لحاظ وجود لوازم در محل زنگیتان انجام دهید سپس آن را خریداری کنید.
سوالات متداول
حداکثر سرعت هیوسانگ GT 250 چند تاست؟ 165 کیلومتر برساعت
چند رنگ دارد؟ قرمز ،قرمز سفید ،قرمز مشکی ،قرمز و نقره ای سفید و مشکی ارائه میشود.
بین رقیب هاش کدوم و پیشنهاد میدین؟ بنلی 249R بازار خرید فروش خوب و قیمتی نزدیک به هم دارد.
بازار خرید فروش خوبی دارد؟ بازار خرید فروش خوبی ندارد چون موتور هایی هستن که خراب بشن، موتورسوار به دردسر زیادی میوفته.
هیوسانگ ساخت چه کشوری است؟ کره جنوبی
سلام منهم هیوسانگ دارم و همه کاراشو خودم انجام میدم این موتور واقعا زیباست .درسته یه سری مشکلات هم داره ولی واقعا باید عاشقش باشی تا بدیاش به چشمت نیاد
سلام ، من یه بنلی ۳۰۰ جفت داشتم خیلیم تمیز بود ولی خیلی سر پیچ ها عقبش در میرفت ، یکی دیگه هم یه رفیقام داشت اون فکنم ۱۸۰ بود اونم همینطور بود ، در کل از بنلی خوشم نیومد توی سرعت زیاد اصلا تعادل نداشت
خدمت آقا امیر عرض کنم شما حتمآ و حتمآ گلکسی ان ای و یا ان اچ رو بخر. هرگز و ابدآ هم سمت هندی ها نرو.
سلام من میخاستم موتور طرح ریس دست دو 250بخرم با سواری 20گیلومتر هر روز رفت امد کنم. با بوجه ۸۰/۸۵
این موتور دیدم ولی بعد خوندن مقاله خیلی سرد شدم از خردین.
اولا گفتن (کمر درد) میگیری و(سنگین) بودن وزن موتور خیلی سخت میشه مسیر طولانیپ ویراژ
دوم موقع که میخایی پر گاز بری یا سرعت بالا(ببین) میسوزاندو نقطه مهم که موتور انجین خیلی داغ میشه وراکب اذیت میکنه .
من موندم به جز بنلی چی بخرم دوستان راهنمایی کنین ممنون .
من داشتم و موتور معرکه ای برای داغ کردنش هم میتونی یه فن بخری نصب کنی
فقط میمونه مچ دردت ک بعد دو هفته عادت میکنی
لیفان 250cc
شاهین
سلام اگر سبک ریس میخوای cf 250sr
اگر سبک نیکد میخوای cf 250nk
از اپشن نگم که خداس
سلام ، من یه بنلی ۳۰۰ جفت داشتم خیلیم تمیز بود ولی خیلی سر پیچ ها عقبش در میرفت ، یکی دیگه هم یه رفیقام داشت اون فکنم ۱۸۰ بود اونم همینطور بود ، در کل از بنلی خوشم نیومد توی سرعت زیاد اصلا تعادل نداشت
zontes z4
اگه ی موتور بخوام ک قیمتش در حد همین هیوسانگ و آراس باشه و از لحاظ ظاهری جذاب باشه چ موتوری رو پیشنهاد میکنید؟
داداشم cf 250 rc خداس صفر تا صدشم خوبه اپشنم عالیه رخشم از لحاظ قیمت عالیه
سلام خسته نباشی
چرا بعضی وقتها سویچ متورم را روشن میکنم کلومتر و دور متور کار نمیکنه ولی متور روشن میشه
مشکل از سوئیچه با ناهید میتونی از بالا بشوریش یا اینکه سوئیچ رو باز کنی کلا خورد کنی تمیز کنی و ببندی که توسیه نمیشه
ممنون از اطلاعات مفید من میخواستم بخرم ولی با این شرایط منصرف شدم
چرا منصرف شدید؟
بفرمایید که قطعات هیوسانگ 250 از چه شهری باید تهیه کرد و اگزوز قهرمانی دارد و ایا برای داخل شهر مناسبه مثلا مشهد
به من باشه میگم RS بخرید
درسته 2 سیلند نیست ولی اصلا سواریش مثل این موتور سخت نیست . واقعا این موتور سنگینه و مجبور میشین خیلی روش خم بشید و واقعا مچ و کمر درد میگیرید
شاید فقط برای سفر مناسب باشه ولی برای داخل شهر واقعا سرطانه
من ار اس دارم اما ی سری لوازم ار اس واقعا گرونه
💌
عزیز من بحث موتور ریس همینه وگرنه cf rs اصن ریس واقعی نیستن ریس واقعی باید رو موتور خم کنی کاملا تا اون حس بهت دست بدع وگرنه کسی نمیتونه میره استریت میخره
سلام .ممنون از مقالتون. این موتور ها برای استفاده شهری یا مثلا رفت و امد سر کار و فرار از ترافیک مناسب هستند ؟
سلام وقت بخیر برای هیوسانک ۲۵۰ چ روغنی خوبه
5000 یا 5100
من پیشتاز میزنم ۱۰ چهل