8 توصیه مهم برای موتور سواری در زمستان

نکاتی برای موتورسواری در هوای برفی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شاید موتور سواری در زمستان ایده‌آل هیچ یک از افراد نباشد اما وجود ترافیک‌های سنگین در این فصول شاید ناچار باشید سوار بر موتور سیکلت خود شوید و به محل کارتان در یک روز سرد بروید. اما رانندگی در فصل زمستان و آب و هوای برفی به دلیل سرد بودن هوا، لیز بودن زمین، کاهش دید و … چالش‌های خود را دارد و به نکات ایمنی موتور سواری در زمستان بسیار توجه شود.

قبل از اینکه سوار بر موتور سیکلت در فصول سرد سال شوید باید از موتور خود مطمئن باشید خوشبختانه ما طی مقاله‌ای دیگر آماده کردن موتور برای زمستان را به صورت کامل توضیخ داده‌ایم. بنابراین مقاله توصیه مهم برای موتور سواری در زمستان با فرض اینکه موتور شما آماده سوار شدن در زمستان است نوشته شده است.

موتور سواری در زمستان

 

1- با دنده سنگین حرکت کنید

درست است همه ما عادت داریم تا کمی دور موتورمان بالا می‌رود سریع دنده زیاد کنیم اما در هوای سرد عکس‌العمل انسان پایین می‌آید بنابراین وقتی با دنده سنگین (جوری که به انجین موتورسیکلت فشار) نیاید حرکت کنید کنترل موتور بیشتر در دستتان است از طرفی به صورت نا خود آگاه با سرعت کمتری حرکت می‌کنید.

 

2- رعایت فاصله طولی

اکثر موتور سواران معمولاً با فاصله بسیار نزدیکی نسبت به ماشین یا موتور جلویی حرکت می‌کنند و فرض را بر این می‌گذارند در صورت ترمز ماشین جلویی می‌توانند از بقل آن سبقت بگیرند و به حرکت خود ادامه دهند. حداقل در فصل زمستان فرض خود را دور بریزید و تا می‌توانید پشت هیچ وسیله نقلیه دیگر حرکت نکنید و حداقل فاصله 3 ثانیه‌ای را رعایت کنید تا بتوانید عکس‌العمل مناسبی داشته باشید. ( دوستان بنده خودم زخم خورده هستم بخاطر اینکه ممکنه زمین کمی سُر باشه اگه جفت ترمز هم بگیرین احتمال اینکه سر بخورید خیلی هست)

رعایت فاصله طولی در زمستان

 

3- رعایت فاصله عرضی

در هوای سرد معمولاً شیشه خودروها بالا است و آهنگی هم در حال پخش شدن است به همین دلیل اگه راننده آیینه بقل خود را چک نکند اصلاً از وجود موتور شما با خبر نمی‌شود. پس کمی بیشتر فاصله عرضی را در نظر بگیرید تا فرصت واکنش نشان دادن داشته باشید.

 

4- موتور را سنگین نکنید

موتورسیکلت وقتی سنگین می‌شود تاثیر خطرات بسیاری به همراه دارد از جمله اینکه در صورت ترمز سریع احتمال زمین خوردن بسیار بیشتر است همچنین در فرمان پذیری موتور نیز بسیار تاثیر منفی دارد.

موتور سیکلت در برف

 

5- از نور بالا استفاده کنید

به دلیل کاهش دید و احتمال مه گرفتگی در زمستان دید افراد کاهش می‌یابد پس بهتر است برای جلب توجه دیگران به صورت خاموش روشن از نور بالا استفاده کنید (دائمی استفاده کردن باعث کاهش دید لاین مقابل می‌شود) مثلا وقتی کنار یک خودرو می‌روید با چند بار نور بالا پایین کردن جلب توجه کنید.

 

6- زیاد خم نشوید

موقع پیچیدن بسیاری از راکبان عادت دارند حس مسابقات بگیرند و خود را خم کنند تا حرفه‌ای‌تر بپیچند. در هوای برفی و بارانی به دلیل اصطحکاک کم آسفالت با این کار زمین می‌خورید پس از انجام این کار مخصوصاً اگه دو ترک هستید خودداری کنید.

 

7- از پیاده رو عبور نکنید

معمولاً وقتی یخ بندان می‌شود شهداری اول یخ زدگی خیابان‌ها رو با پاشش نمک بر طرف می‌کنه پس ممکنه عابر پیاده هنوز لیز باشد و باعث سر خوردن شما و برخورد با عابر شود.(البته این نکته رو همیشه رعایت کنید لطفاً )

 

8- از کلاه کاسکت مناسب استفاده کنید

در هر شرایطی گذاشتن کلاه ایمنی واجب است اما در شرایط برفی و آب هوای سرد باید کلاه کاسکت مناسب استفاده کنید. منظور از مناسب این است باعث کاهش دید شما نشود و طوری نباشد که بخار دهانتان روی تلق بماند. همچنین برخی مدل‌ها امکان نصب شال گردن دارند که بسیار مناسب برای فصب سرما هستند.

 

یه سری نکات دیگه مثل با سرعت کم حرکت کنید یا لباس گرم بپوشید هم هست که بارها گفته شده و بنظرم بدیهی اومد تا بگم امیدوارم در زمستان آتی مشکلی برای شما عزیزان پیش نیاید و به راحتی در برف موتور سواری کنید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید